Kia Optima Hybrid – pionjär för den nya tekniken i framtida modeller

Kia Optima Hybrid – pionjär för den nya tekniken i framtida modeller

Kia Optima hybrid visades för första gången på bilsalongen i Los Angeles i november 2010 och nu är det dags för bilens europapremiär.

Den nya bilen börjar serieproduceras under första halvåret 2011 och är i första hand tänkt för den amerikanska marknaden men det är möjligt att bilen också kommer att säljas i Europa.

Optima Hybrids drivlina levererar en unik blandning av prestanda – den accelererar 0-100 km/tim på 9,2 sekunder och har en toppfart på 195 km/tim plus klassledande bränsleekonomi med en bränsleförbrukning som är 40,7 % lägre jämfört med den Optima som lanseras i Sverige senare i år.

Optima Hybrid är utrustad med ett sinnrikt och kostnadseffektivt parallellhybridsystem. Bensinmotorn på 2,4 liter är kopplad till en 30 kw kombinerad elmotor/generator och driver framhjulen via en sexväxlad automatlåda – utan en traditionell vridmomentomvandlare (torque converter). Motorernas sammanlagda effekt är 154 kw och med ett vridmoment på 264 Nm.

Optima Hybrid kan köras med full eldrift upp till 100 km/tim med nollutsläpp som resultat. Elmotorn är kopplat till ett litium polymer-batteri som utvecklats i samarbete med LG Chem. Batteriets tillförlitlighet är så hög att det minst räcker i 10 år eller ca 24 000 mil.

Förutom nya Optima Hybrid har Picanto och Rio europapremiär på bilsalongen i Genève.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i nio länder producerar i det närmaste 1,5 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag 42 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.