En liten bil har vuxit till sig – Kia presenterar nya Picanto

En liten bil har vuxit till sig – Kia presenterar nya Picanto

Nya Picanto som lanseras i 3- och 5-dörrarsversion med CO2-utsläpp från 95 g/km har fått en ny design i såväl exteriör som interiör. Den nya bilen förmedlar en solid och kompakt känsla jämfört med nuvarande modell.

Den lilla bilen i A-segmentet har med andra ord mognat sedan den först lanserades 2004. Den är längre än föregående modell och har vuxit med 60 mm till en totallängd på 3595 mm. Också hjulbasen är längre och har ökats med 15 mm till 2370 mm totalt. Sammantaget innebär det att bilen har fått bättre passagerarkomfort och bättre lastförmåga. Bredden (1595 mm) och höjden (1480 mm) är detsamma som för den tidigare modellen.

Nya Picanto lanseras med två snåla bensinmotorer. 1,0 litersmodellen på 69 hk erbjuds med en femväxlad manuell växellåda och 1,2 litersmodellen på 85 hk med en femväxlad manuell samt en fyrstegad automatisk växellåda.

Bränsleförbrukningen blandad körning för 1,0-litersmodellen är 4,1 l/100 km och koldioxutsläppet 95 g/km. Motsvarande siffror för 1,2 litersmodellen är 4,5 l/100 km och koldioxidutsläpp 100 g/km för bilen med manuell växellåda. Båda versionerna är start&stop-systemet ISG som standard. CO2-värdena tillhör de absolut bästa i klassen.

Kia Picanto har den diger utrustningsnivå redan i standardutförande och en i nivå som är jämförbar med betydligt större bilmodeller.

Säkerhetsutrustningen är ovanligt hög för en bil i A-segmentet. Bland annat är bilen utrustad med 7 krockkuddar i vilken en knäkrockkudde inryms. Aktiva nackskydd, ESP, ’hill assist’ och färddator är andra exempel på hur bilen är utrustad redan från start. I komfortpaketet finns t ex bekvämligheter som ACC, i-POD-anslutning och eluppvärmbar ratt.

Nya Kia Picanto lanseras i Sverige under våren.

• Kia Picanto har totalt sålts i 1,1 miljoner exemplar sedan lanseringen 2004.

• I Sverige har det har det totalt sålts 5422 Picanto. Under 2009 och 2010 var Kia Picanto den femte mest sålda bilen i A-segmentet.

Förutom nya Picanto har Rio och Optima hybrid europapremiär på bilsalongen i Genève.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i nio länder producerar i det närmaste 1,5 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag 42 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.