Elbilen Kia Naimo koncept har premiär på Seoul Motor Show

• Elmotor på 109 hk
  • Toppfart 150 km/tim
  • Nollutsläpp på 20 mils laddning – 16 mil laddas på 25 min

Elbilen Kia Naimo som under ledning av Kias designchef Peter Schreyer är designad av Kias designteam i Seoul, Sydkorea har sin världspremiär på Seoul Motor Show den 1-10 april.

Drivlinan består av en elmotor på 109 hk med ett vridmoment på 280 Nm. Toppfarten uppgår till 150 km/tim. Till elmotorn kommer ett twin-pack lithium jon polymerbatteri på 27 kw. Batteriet har många fördelar jämfört med andra typer av batterier och den totala körsträckan är 20 mil på en laddning. Batteriet kan laddas till 80 % på 25 minuter. Full uppladdning nås efter 5,5 timmar.

Kia Naimo CUV som kännetecknas av sina enkla linjer har fått sitt namn från det koreanska ordet Ne-mo som betyder fyrkantig form.

För att förstärka premiumkänslan finns viktiga detaljer och tekniska funktioner i den stilrena bilen. Till exempel har Naimo inga traditionella torkarblad utan en högintensiv luftstråle håller vindrutan ren och konventionella backspeglar har ersatts med miniatyrkameror som är installerade i A-stolparna.

Kia Naimo koncept är en femdörras fyrsitsig elbil på 3890 mm. Den generösa hjulbasen är 2647 mm, bredden 1844 mm och höjden 1589 mm. Kia Naimo är med andra ord mycket utrymmeseffektiv. För att ytterligare maximera tillgängligheten och mångsidigheten har konceptbilen inga B-stolar och bakluckan kan öppnas i tre steg beroende på lastens storlek.

KIA MOTORSSWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i nio länder producerar i det närmaste 1,5 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag 42 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup. Kias slogan "The Power to Surprise" representerar företagets åtagande att bygga bilar som överträffar kundernas förväntningar.