Medarbetarna i Södertälje som ser fram emot att öppna upp den 150:e svenska JYSK-butiken på torsdag.

JYSKs firar 150 butiker i Sverige

Trettio år efter inträdet på den svenska marknaden öppnar JYSK på torsdag sin 150:e butik i Sverige.
Detta kommer firas i alla JYSK-butiker över hela landet, men kanske främst i Södertälje, som får den jubilerande butiken.

Förberedelserna har pågått i månader inför öppnandet av JYSK-butiken i handelsområdet Vasa i västra Södertälje. Och ända in i det sista pågår förberedelserna.
– Vi är verkligen spända på vad som väntar. Det kommer bli som en enorm Black Friday-händelse fast på våren, säger Jonny Persson, distriktschef i Stockholm Syd.
Öppnandet kommer firas med många erbjudanden i alla JYSK-butiker, men mest fokus kommer det vara i Södertälje.

Anders Ljungar är retail manager på JYSK i östra Sverige:
– Det blir vår andra butik i Södertälje. Vi vet att vi är väldigt omtyckta i stan och med två butiker, en i varje ände av stan, hoppas vi nå ännu fler.
Ljungar är förväntansfull inför öppningen, inte bara för att det är en milstolpe för JYSK, utan också för de erbjudanden som man lyckats ordna fram.
– Så länge jag har arbetat inom företaget är det den mest generösa butiksöppningen vi haft, säger han.
Det väntas mycket folk till öppningen. Därför satsar JYSK på stora smittskyddsåtgärder samt förlänger kampanjerna så att kunder har fram till söndag på sig att göra klipp.
– Vi tar verkligen höjd för säkerheten med kundvärdar, ett lågt maxantal kunder och alla övriga restriktioner. Vi är angelägna om att göra det här på ett säkert och bra sätt, fortsätter Anders Ljungar.

Jonny Persson har höga förväntningar på vad öppningen kan innebära både för regionen och Södertälje.
– Vi har laddat för det här ända sedan vi fick veta att vi skulle bli den 150:e butiken. Tyvärr har vi fått dra ner på ambitionerna på grund av corona, men jag tror ändå vi ska kunna lyckas få till lite feststämning, säger Jonny Persson.

JYSK är en internationell butikskedja med skandinaviska rötter som säljer allt till hemmet. Den första butiken öppnade i Danmark 1979 och 1991 öppnades den första svenska butiken i Malmö. Idag har JYSK fler än 2 900 butiker och 23 000 medarbetare i 51 länder. I Sverige finns 148 butiker utspridda i landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. JYSK ägs av familjen bakom Lars Larsen group som äger en mängd olika företag med en total omsättning på 4.7 miljarder EUR. JYSKs omsättning är 3.794 miljarder EUR.