Fullspäckad onsdag på campus: Livesänd podcast, The Broccoli Tree och solbilsäventyr

Julhelgen nalkas, men innan det är dags att ta några dagar ledigt bjuder Jönköping University den 16 december på en händelserik onsdag på campus. Vad sägs om trädet som är Jönköpings största Instagramkändis, en resa genom Australien eller vara publik i en livesänd forskningspodcast?

Vertikala samtal på campus

Det blir heta debatter i decemberkylan när satsningen Vertikals flyttar ut på högskolans campus för årets sista inspelning av podden Vertikala samtal. Kom och var med när forskare och andra gäster diskuterar högaktuella ämnen. Under inspelningen kommer podcasten Vertikala samtal att titta närmare på frågan ”Vart tar forskningen vägen?” Varje år produceras enorma mängder forskning, men en avhandling når sällan en spridning i bredare kretsar. Vems är ansvaret; forskarnas eller mediernas?

Podden kommer även att behandla integrationsfrågan. Hur ser läget egentligen ut i landet? På vilka platser ökar segregationen och vilka har hittat lösningar på denna svåra utmaning? Vilket ansvar har företag, kommuner och stat för att inkludera så många som möjligt?

Tid och plats:
kl.11 och kl.13, på campus
Läs mer: Pressmeddelande Vertikala samtal den 16 december

Konsten att korsa en kontinent med solenergi

Som enda svenska lärosäte kan Jönköping University konsten att korsa en hel kontinent med en solbil. Nu berättar JU Solar Team om resan –och vägen dit.

Att ta sig 3000 km genom Australiens ödemark på enbart solenergi är en bedrift som få klarar av. Välkommen att återuppleva äventyret tillsammans med studentteamet.

Tid och plats: kl.11, Fagerhultaulan, Tekniska Högskolan

Patrik Svedberg och The Broccoli Tree

En morgon 2013 passerade Jönköpingsfotografen Patrik Svedberg ett pilträd vid Oset i Huskvarna och bestämde sig för att fota det med sin iPhone. Efter ett tag gav Patrik det broccoliliknande trädet ett eget instagramkonto, @thebroccolitree, och började dokumentera det i alla årstider och i alla väder. Resten är, som man säger, historia.

Under onsdagens kultur på campus kommer Patrik och berättar om The Broccoli Tree-projektet och hur det är att göra succé på Instagram.

Tid och plats: kl.12, Högskolebiblioteket

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University