Pressbild: Nelson Garden

Företag sluter upp bakom organtransplanterades familjer

Som utsatt riskgrupp för Covid-19 har familjerna nu tvingats isolera sig i sina hem. Jontefondens Insamlingsstiftelse stöttar över 150 familjer runt om i landet där barn och unga har, eller ska genomgå en organtransplantation. Jontefondens olika företagspartners sluter nu upp för att på olika sätt hjälpa familjerna, som i sin isolering lever med rädsla för smittans konsekvenser.
– All form av stöd som kan ges räknas, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.

Behovet av att på olika sätt hjälpa de isolerade familjerna är stort och nu riktar Jontefonden tillsammans med både gamla och nya företagssponsorer alla insatser för att få familjernas vardag att bli lite gladare.

– Vi märker ett ökat stöd och vilja ifrån både befintliga och nya företag och privatpersoner som vill hjälpa till. All hjälp vi kan få för att kunna stötta våra familjer i deras svåra situation är fantastisk, säger Gunilla.

Stöttar på olika sätt

Exempel på företag som nu gått in och stöttar familjerna är bland annat Nelson Garden som nu levererar hem ett odlings-kit för att familjerna ska kunna odla grönsaker tillsammans hemma.

– Vi har stöttat Jontefondens arbete i flera år och med tanke på situationen som familjerna nu befinner sig är det extra viktigt att vi gör det vi kan, säger Martin Borgström vd, på Nelson Garden.

Andra exempel är snacksföretaget Estrella som skänker fredagsmyspåsar och Wellibites som donerar godis. Barnproduktsföretaget Jollyroom skänker gosedjur till familjernas minsta medans gymkedjan STC och pilatesstudion Pilates Complete skänker online-träning för hemmabruk. Presentkortsbutiken Morot & Co har donerat digitala gåvokort för att kunna ladda hem filmer ifrån sitt hem. Även SF Studios har donerat två månaders kostnadsfri användning av deras playtjänst SF Kids.

– Har vi möjlighet att påverka och hjälpa till så känns det självklart att för oss att också göra det, säger Jessie Ross Skärvad, marknadschef på SF Anytime.

För mer information:

Tommy Ivarsson, Medgrundare och Kommunikationsansvarig Jontefonden,
tommy@jontefonden.se , 070-8227922

Gunilla Ivarsson, Medgrundare och Generalsekreterare Jontefonden
gunilla@jontefonden.se, 070-922 79 68

Jontefonden är en stiftelse för barn & ungdomar som väntar på eller har genomfört en organtransplantation och deras syskon. Stiftelsens mål är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation. Fonden har fått sitt namn efter Jonathan Ivarsson som till följd av lungfibros behövde en lungtransplantation. Läs mer eller ansök om medel på http://www.jontefonden.se/