Foto: Mats Engfors/Fotographic

Jessica Bäckman kan bli Årets Bodensare 2020

Den 22 februari arrangeras Näringslivsgalan i Boden med syfte att hylla stadens handlingskraft. Flera priser delas ut, bland annat Årets Bodensare – där racingföraren Jessica Bäckman återfinns bland de nominerade.
– 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här nomineringen känns stort, säger Jessica.

Varje år arrangeras Näringslivsgalan i Boden och i år går festligheterna av stapeln den 22 februari. Galans syfte är att främja och hylla stadens handlingskraft och företagsamhet, inte minst genom en rad prestigefyllda utmärkelser. Bakom initiativet står Företagarna Boden i samverkan med Bodens kommun, och en av kvällens kategorier är Årets Bodensare. Bland de nominerade hittas talanger som skidåkaren Kristoffer Jakobsen, hockeyspelaren Oskar Sundqvist – och racingföraren Jessica Bäckman. När Jessica tog emot beskedet var det med viss förvåning och en stor ära.
– Till en början blev jag chockad men samtidigt väldigt glad. Jag ser nomineringen som en enorm ära, inte minst sett till de som håller mig sällskap i kategorin. 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här nomineringen känns stort, säger Jessica.

En sann vinnarskalle – i dubbel bemärkelse
Och fjolåret var minst sagt händelserikt för Boden-dottern. Inte enbart då hon för första gången anslöt till det framgångsrika, italienska teamet Target Competition (som avslutade året som teammästare!); Jessica blev uttagen till att representera Sverige i motorsportens OS, FIA Motorsport Games, i Rom – och stod dessutom som första kvinna genom tiderna på pallplats i TCR Europe. I höstas prisades Jessica för sitt imponerande driv, genom att få ta emot priset som Årets Vinnarskalle på Närhetsliv 2019; en gala som hyllar Bodens eldsjälar. Nu har alltså Bodens invånare valt att återigen nominera Jessica till ett ärofyllt pris och motiveringen lyder nu:
Hon är Bodenföraren som med sina imponerande prestationer tagit sig upp till högsta eliten inom racingsporten. I år blev hon dessutom historisk som den första kvinnan genom tiderna att kliva upp på pallplats i det prestigefyllda mästerskapet TCR Europe. En sann förebild och inspiration för andra bodensare.

Prisutdelningen sker på Näringslivsgalan i Boden den 22 februari.

För att rösta på Jessica, klicka här!

Categories

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlar syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.

The racing siblings Andreas and Jessica Bäckman started their racing careers as 9 and 7 years old. They have during the years been competing in big championships like STCC, Scandinavian Touring Car Championship, and the British counterpart TCR UK, with fantastic success as results. During 2019 the sibilings are competing in the prestigious TCR Europe together with the multiple award winning Italian team Target Competition. The siblings racecars are Hyundai i30 N TCR.

Follow JA Bäckman on Social Media:

Facebook, JA Bäckman  Instagram, JA Bäckman  Twitter, JA Bäckman  LinkedIn, JA Bäckman

LADDA NER PRESSBILDER HÄR: https://www.mynewsdesk.com/se/ja-backman/images

DOWNLOAD PRESS-PICTURES HERE: https://www.mynewsdesk.com/se/ja-backman/images

Följ syskonen Bäckmans resa mot racingtoppen!

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, samt i europamästerskapet TCR Europe, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2023 tävlar syskonen för första gången i samma bil och samma mästerskap där de tävlar i GT4 European Series för racing one.