Svenskar okunniga om isolering

Svenskar okunniga om isolering

Enligt en undersökning beställd av branschorganisationen för några av Sveriges mineralullsföretag, Swedisol, så känner varannan svensk inte till att cellplast är brandfarligt.

Sifoundersökningen genomfördes i juni 2016 och 1 000 personer fick frågan: ”Det finns två vanliga sätt att isolera hus, antingen med mineralull eller med cellplast (ofta kallat frigolit). Vilket av dem tror du är mest brandfarligt?” 15 procent trodde att mineralull är farligast medan 56 procent trodde cellplast. 15 procent visste inte medan 14 procent trodde att de är lika brandfarliga.

Jämför man cellplast med obrännbar mineralull (den gemensamma beteckningen för glasull, ULTIMATE och stenull), så borde kännedomen om denna oerhört viktiga skillnad vara mycket högre” säger Patrik Andersson på Saint-Gobain Sweden AB, ISOVER, med eftertryck.

Det låga resultatet är mycket anmärkningsvärt, då vi talar om personsäkerhet för de boende och även brandrisker under själva byggprocessen, exempelvis för fasader” menar Patrik.Här har vi en mycket viktig uppgift i att fortsätta förmedla kunskapen kring mineralull, för att bygga bättre och tryggare.

Swedisols vd, Mats Björs, konstaterar i en debattartikel i ämnet:

Det är oroande att många svenskar inte kan skilja på brandfarlig och icke brandfarlig isolering.

Patrik fortsätter:
Byggbranschen måste vara väl insatt i valet av brandskyddande isolering vid både beställning och uppförande av moderna byggnader, så att vi kan möta framtidens krav redan idag, för att kunna bygga både brandsäkert, hållbart och tryggt imorgon. Dessutom får man ju bullerdämpning på köpet med mineralull vilket tål att påpekas!

Fakta:

En konstruktions förmåga att motstå brand är en kombination av beståndsdelarnas gemensamma funktion.

Isolering av mineralull är obrännbar, har en hög smältpunkt och är värmeisolerande. Det har med andra ord de egenskaper ett material ska ha för att fungera som brandskydd.

ISOVERs mineralull (glasull, ULTIMATE och stenull) hamnar alla i den bästa brandklassen, Euroklass A1 eller A2, vilket står för obrännbart material. Detta uppnås utan tillsats av brandhämmare, mineralull har denna funktion helt naturligt. Dessutom bidrar mineralullen till att ge en ljuddämpning, en egenskap som skiljer sig mycket från cellplast.

ISOVER ULTIMATE är en mineralull med samma egenskaper som vanlig glasull när det gäller isolerförmåga, obrännbarhet, hantering och totalekonomi. Skillnaden ligger i ISOVER ULTIMATEs stora temperaturtålighet i kombination med den goda isolerförmågan. Detta ger materialet extra hög förmåga att motstå brand.

Läs mer om hur man isolerar för trygghet här.