Gå direkt till innehåll
Invoiers Betaltidsindex: här är branscherna som är bäst och sämst på att betala i tid i Sverige

Branscherna som är bäst och sämst på att betala i tid

Nyligen lanserade BetaltidsindexTM, framtaget av Stockholmsbaserade fintechbolaget Invoier, har kartlagt vilka branscher i Sverige som är mest, respektive minst, försenade med sina betalningar till andra företag.

Mätningen är rikstäckande och har kartlagt över 75 000 fakturor och samtliga SNI-koder under de senaste 12 månaderna. Exkluderade är branscher som haft alltför liten aktivitet och resultatet därmed kan bli missvisande.

Sämsta branscherna: (antal försenade betaldagar)

1. Stål- och metallframställning (4,03)

2. Tillverkning av andra transportmedel (3,90)

3. Reparation och installation av maskiner och apparater (2,45)

4. Tillverkning av motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar (1,87)

5. Sport-, fritids- och nöjesverksamhet (1,42)

Bästa branscherna: (antal för tidiga betaldagar)

1. Konstnärlig och kulturell verksamhet samt

underhållningsverksamhet (6,82)

2. Jordbruk och jakt samt service i anslutning härtill (4,54)

3. Utbildning (3,24)

4. Öppna sociala insatser (3,19)

5. Handel samt reparation av motorfordon och motorcyklar (2,99)

- Vi noterar att branscher som varit beroende av komponenter som kan ha blivit försenade, såsom fordonsbranschen, samt de som varit påverkade av pandemins transportproblem i hög utsträckning också är de som fortfarande är senast med sina betalningar. Det nya lagkravet på redovisning av storbolagens faktiska betaltider kan också komma att få större effekt de närmaste månaderna, säger Fredrik Mistander, VD och medgrundare till Invoier.

Vikten av att betalningar görs i tid

Sena betalningar och långa betalningstider företag emellan är ett känt problem, framför allt hos de som driver svenska små- och medelstora bolag med upp till 249 anställda. Det skapar en osund konkurrenssituation där de mindre bolagen i praktiken får agera finansiärer till de större. För de mindre bolagen skapar detta inte sällan allvarliga likviditetsproblem som hindrar tillväxten och nya arbetstillfällen.

Om Betaltidsindex: Betaltidsindex är framtaget av Invoier. Det uppdateras kontinuerligt och finns att tillgå i sin helhet via Invoier Betaltidsindex.

Kategorier

Svenskgrundade fintechbolaget Invoier har som vision att förändra likviditetssituationen för små- och medelstora företag i Sverige och globalt. Genom en marknadsplats för fakturahandel och en ny typ av riskutvärdering öppnar Invoier upp för möjligheten att handla med ett nytt tillgångsslag. Så skapas förutsättningar till mer rättvisa affärer och en mer hållbar marknad för factoring.

Fredrik Mistander

Presskontakt CEO & Co-Founder Business development +46 (0)700-460 620