Chartreuse Cocktail Champion – Emil Seth Åreng

Have you got what i takes - It is powerful and unique

Chartreuse är en klassisk örtlikör. Den har producerats i flera hundra år och består av 130 olika örter och blommor som blandas av munkar i Voiron. Grön Chartreuse är den enda likören i världen som har en fullständigt naturlig grön färg från örter.

Efter en mycket lyckad dag med Chartreuse Cocktail Challenge på Hotell Reisen i Stockholm där 12 av Sveriges främsta bartender från barer och restauranger som Häktet, Marie Levau, Reisen, Scandic Grand Central, Rex Bar&Grill, Hilton, Cantineros, Nybrogatan 38 och Lokal var med och tävlade. Emil Seth Åreng från Rex Bar&Grill i Umeå gick segrande ur den tuffa tävlingen och kommer att få åka ner till Voiron, Frankrike i januari. Där kommer han att få uppleva allt kring Chartreuse, han kommer att besöka klostret och destilleriet.

Varje deltagare skapade en cocktail bestående av minst 20 ml Grön Chartreuse. Dessa cocktails bedömdes av en jury bestående av Karl Andersson-Westberg (City Grand Central), Rickard Ernell (Le Rouge), Magnus Pettersson (Reisen Bar) och Karl Wennberg ifrån Interbrands Sweden AB.

Emil Seth Åreng: Jag är otroligt glad att jag vann, speciellt  denna otroligt tuffa konkurrens. Att delta i denna tävling är underbart och att få representera en produkt som har den historia, komplexitet och kvalite som Chartreuse. Det ska bli underbart att få åka ner och träffa Munkarna och teamet bakom Chartreuse i Frankrike. Det är en dröm som går i uppfyllelse!

• chartreuse
  • cocktail champion
  • likör
  • örtlikör

Interbrands Wines & Spirits är en nordisk privatägd importör av starka varumärken inom vin- och spritbranschen. Vår portfölj innehåller flera världsledande märken så som Russian Standard Vodka, Whyte & Mackay, Stroh, The Dalmore, Jura, Greenalls Gin, Canepa med flera.

Vi är starkt resultatorienterade och strävar alltid mot att medverka till inspirerande och lönsamma affärer för dig som kund, producent och partner. Vår målsättning är att förse den svenska marknaden med nya och intressanta produkter från hela världen.

Nesrin Kaya

Presskontakt Marketing Assistant 08 411 24 40