Starkt sug efter begagnad IT lyfter priserna

Starkt sug efter begagnad IT lyfter priserna

Finansoron i Europa har skapat en ökad efterfrågan på begagnad IT-utrustning och prisnivån har ökat eller legat stilla de senaste tre månaderna, sedan i februari. Normalt är annars att begagnade datorer sjunker i värde med cirka fem procent per månad. Det framgår av Inregos globala prisstatistik.

Inrego, ledande inom rekonditionering och återanvändning av IT, bedriver en omfattande verksamhet i Europa, Asien och USA och både köper och säljer IT-utrustning i ett 60-tal länder.

I fjol omsatte Inrego cirka 120 000 datorer, servrar, skrivare, mobiler och andra enheter, på den globala marknaden.

Datorer tappar i snitt fem procent i värde varje månad, men den senaste tiden har det skett ett trendbrott.

- Företagen byter inte ut sin utrustning i samma takt som tidigare. Det gör att utbudet av begagnat har minskat vilket i kombination med en stark efterfrågan håller priserna uppe. De senaste tre månaderna har prisnivån inte förändrats alls och flera attraktiva modeller har snarare ökat i värde på marknaden, säger Jonas Karlsson, VD för Inrego.

I både Sverige och Europa råder brist på IT-produkter på andrahandsmarknaden. Samtidigt väljer majoriteten av företagen och myndigheterna att skrota sina datorer vart tredje år, trots att datorerna skulle kunna säljas och gå till återanvändning.

- Det är också vanligt att företag magasinerar den IT-utrustning som inte längre används, datorerna ställs i förråd och samlar damm. Vår rekommendation är att istället sälja produkterna direkt och i synnerhet nu när priserna är relativt höga.

För mer information:
Jonas Karlsson, VD, Inrego, mobil: 0708-660 208, e-post: jonas.karlsson@inrego.se
Fredrik Nilsson, informationschef, Inrego, mobil: 073-933 50 49, e-post: fredrik.nilsson@inrego.se

Inrego hjälper stora organisationer med IT-skiften över hela Europa, där vi sköter allt från installation av ny utrustning till hämtning, dataradering och vidareförsäljning av den gamla. Inrego grundades 1995 och omsätter idag ca 120 mkr med ca 60 anställda. Inrego är certifierat genom kvalitet: ISO-9001, miljö: ISO-14001, informationssäkerhet: ISO 27001 samt arbetsmiljö: OHSAS-18001. Inrego har fått utmärkelserna ”Årets Superföretag” 2007, 2008 och 2009 av Veckans Affärer och är utnämnt som Gasell-företag 2008 och 2009 av Dagens Industri samt stod som vinnare av ”Swedbanks Hållbarhetspris” 2010. Läs mer på www.inrego.com.