Inrego och TCO Development tar hållbar IT till Almedalen

Den 3 juli kommer Inrego tillsammans med TCO Development att arrangera ett seminarium i Almedalen. Ämnet är hur offentliga inköp kan bidra till hållbar IT och motverka sociala problem i IT-industrin.

TCO Development står bakom TCO Certified, en hållbarhetscertifiering för IT-produkter som uppfyller ett stort antal krav för att produktion, användning och återvinning av IT-produkter ska baseras på miljömässiga, sociala och ekonomiska hänsyn. TCO Development har drivit på utvecklingen mot hållbar IT i snart 20 år.

IT-utrustning är en av de ekonomiskt största produktgrupperna inom offentlig upphandling och ett område där mänskliga rättigheter kränks och miljöregler nonchaleras i leverantörskedjan. Det innebär att hållbarhetskraven måste ställas över produkternas hela livscykel, från tillverkningen till den dag då utrustningen återvinns.

Under Almedalsveckan genomför TCO Development flera aktiviteter och tillsammans med Inrego kommer man att arrangera ett seminarium under rubriken ”Kan offentliga inköp bidra till hållbar IT och motverka sociala problem i IT-industrin?”.

TCO Development kommer under seminariet att berätta om sina nya CSR-och miljökrav på IT och hur kraven kan följas upp.

Inrego, som är störst i Sverige inom återanvändning av IT-utrustning, kommer att lyfta fram problematiken med att stora volymer datorer skrotas helt i onödan vilket påverkar miljön negativt eftersom tillverkning av nya datorer förbrukar stora mängder energi, kemikalier och råvaror. Ytterligare ett ämnesområde är hur man säkerställer en socialt ansvarsfull och miljöriktig hantering av utrustning som återanvänds eller återvinns.

Seminariet hålls den 3 juli klockan 12.00-13.00 på Gotlands museum i Visby.

Läs mer om seminariet här.

För mer information:
Fredrik Nilsson, informationschef Inrego, 08-50 10 90 36, fredrik.nilsson@inrego.se
Gabriella Blomgren, marknadschef TCO Development, 0706 358 351, gabriella.blomgren@tcodevelopment.com

Regioner

Inrego hjälper stora organisationer med IT-skiften över hela Europa, där vi sköter allt från installation av ny utrustning till hämtning, dataradering och vidareförsäljning av den gamla. Inrego grundades 1995 och omsätter idag ca 120 mkr med ca 60 anställda. Inrego är certifierat genom kvalitet: ISO-9001, miljö: ISO-14001, informationssäkerhet: ISO 27001 samt arbetsmiljö: OHSAS 18001. Inrego har fått utmärkelserna ”Årets Superföretag” 2007, 2008 och 2009 av Veckans Affärer och är utnämnt till Gasell-företag 2008 och 2009 av Dagens Industri samt stod som vinnare av ”Swedbanks Hållbarhetspris” 2010. Läs mer på www.inrego.com.