Under det senaste året kunde Inrego tillsammans med sina kunder återanvända 260 000 datorer och mobiler.

En dag för elektronikåteranvändning

Idag, sista onsdagen i januari, infaller #CircularElectronicsDay för första gången för att lyfta fram vinsterna med återanvändning av IT- och elektronikprodukter. Bakom initiativet står forskningsprojektet ELAN och ett flertal branschaktörer, däribland Inrego.

Nästan varannan svensk har elektronik hemma som de inte använder. Lika många uppger att de någon gång har slängt elektronik trots att den var fullt användbar. Det visar en Sifo-undersökning utförd på uppdrag av Blocket.

Att återanvända IT-och elektronikprodukter är både klimatsmart, ekonomiskt och resurseffektivt. Bara för att tillverka en enda ny dator går det åt 1 500 liter vatten, 240 kg fossila bränslen, 22 kilo kemikalier samt ett stort antal råvaror och metaller, varav ett flertal är på väg att ta slut.

För varje dator som återanvänds och kommer till nytta igen kan vi både spara på jordens råvaror och minska utsläppen av koldioxid. Att återanvända en enda dator ger en koldioxidbesparing på 109 kilo vilket motsvarar energin för att driva ett kylskåp i tio år. Motsvarande siffror för en bärbar dator: 69 kilo, en skärm: 41 kilo och en mobil: 27 kilo.

För att uppmärksamma fördelarna med och främja återanvändning lanserar forskningsprojektet ELAN, Elektronik ska återanvändas, #CircularElectronicsDay, som infaller idag och kommande år den sista onsdagen i januari.

ELAN:s rekommendationer:

- När du ska köpa IT och elektronik, undersök om produkten du behöver finns begagnad eller om det finns hållbarhetscertifierade IT-produkter.

- Sälj din gamla elektronik så att den får ett andra liv, och se till att radera gammal data.

- Om du inte vill sälja, lämna dina gamla produkter till en återvinningsstation eller större elektronikbutik. Låt dem inte ligga i hemma i byrålådan.

- För fler tips, läs mer på https://www.facebook.com/circularelectronicsday2018

ELAN finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Formas och leds av IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med Inrego, Chalmers Industriteknik, Blocket, Elkretsen, Recipo, TCO Development, Samsung, Lenovo, Komplett och Elgiganten.

För mer information kontakta:
Erik Pettersson, hållbarhetschef Inrego, erik.pettersson@inrego.se, 070-150 72 58
Hanna Ljungkvist, hanna.ljungkvist@ivl.se, 010-788 68 99

Inrego är marknadsledande inom återanvändning och livscykelhantering av datorer, mobiler och andra IT-produkter och hjälper organisationer över hela världen att stärka sitt hållbarhetsarbete. Vi köper använd IT-utrustning från organisationer, dataraderar hårddiskar, testar och förbättrar produkterna och ser till att de kommer till nytta igen.

Förra året kunde vi tillsammans med våra kunder se till att 260 000 IT-produkter gick till återanvändning vilket skapade en koldioxidbesparing på 2 800 ton. Det motsvarar energin för att värma upp 11 000 lägenheter.

Inrego grundades 1995, har 120 anställda och omsätter cirka 300 miljoner kronor. Företaget är certifierat genom kvalitet ISO-9001, miljö ISO-14001, informationssäkerhet ISO 27001 samt arbetsmiljö OHSAS 18001. Läs mer på inrego.se