Upphandlingsmyndigheten vill se mer hållbara IT-inköp

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en vägledning för organisationer och företag som vill minska sin klimatpåverkan och stärka sitt hållbarhetsarbete på IT-området.

I rapporten fastslås att huvuddelen av IT-utrustningens miljöpåverkan sker vid tillverkningen och att inköpare och upphandlare därför bör verka för ökad återanvändning och inköp av begagnade produkter.

Utdrag ur vägledningen ”Datorers miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv”:

• ”Vid upphandling står man inför två val: att köpa ny eller återanvänd utrustning. Att köpa återanvänd utrustning ger positiva miljömässiga och ekonomiska effekter.”
  • ”Den mest avgörande åtgärden som en upphandlande organisation kan genomföra för att minska miljöbelastningen från tillverkningsfasen är istället att se till att produkterna får lång livslängd.”
  • ”Öka datorns livslängd genom att återanvända produkter antingen inom den egna organisationen eller genom att sälja dem till återanvändningsföretag som rekonditionerar och säljer begagnade IT-produkter. Försäljningen ger en intäkt till upphandlande organisation samtidigt som t ex den minskade koldioxidbelastningen kan tillgodoräknas i miljöredovisningen.”

Ladda ner vägledningen här.
(rapporten ligger som bilaga på sidan)