Second hand-trend. Framförallt kvinnor och yngre handlar oftare i andra hand idag jämfört med för fem år sedan.

Svenskarna handlar allt mer i second hand

Det pågår en förändring i synen på konsumtion i Sverige. 92,5 % av svenskarna anser att vi medborgare konsumerar för mycket – bara 5 % håller inte med om det. Hela 70 % menar att de helt eller delvis köper färre saker rent generellt idag jämfört med för fem år sedan.

57 % uppger dessutom att de oftare handlar prylar i andra hand än för fem år sedan. Begagnat-trenden är starkare bland kvinnor där 62 % handlar mer begagnat jämfört med 51 % för männen. De yngre utmärker sig särskilt. 69 % av 18-25-åringarna köper oftare i second hand medan motsvarande siffra för 56-65-åringar hamnar på 47 %.

Det visar undersökningen Hållbara Sverige som baseras på en webbenkät till 1 000 yrkesverksamma svenskar i åldern 18-65 år genom ett slumpmässigt urval. Studien genomfördes av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Inrego i januari 2018. Läs mer om smartare IT-konsumtion på www.inrego.se