Svenska folket till företagen: Tillverka med högre kvalitet!

Svenska folket till företagen: Tillverka med högre kvalitet!

Svenska folket är inte nöjda med dagens kvalitet på produkter, som mobiler och andra elektronikprylar. 70,3 % av svenskarna instämmer helt i påståendet att tillverkare borde tillverka produkter med högre kvalitet så att de håller längre. Äldre tycker så i högre utsträckning än yngre. I åldersgruppen 56-65 år vill 81 % se en högre kvalitet jämfört med 67 % i gruppen 18-25 år. En tydlig skiljelinje går mellan boende på landsbygden där 79 % kräver högre kvalitet. Motsvarande siffra för boende i städer är endast 67 %.

En stor majoritet, 68 %, anser också att tillverkarna borde göra det enklare att reparera och uppgradera produkter. Även på den frågan är de äldre överrepresenterade och bland 56-65-åringarna vill 76 % se mer reparerbara produkter.

Det visar undersökningen Hållbara Sverige som baseras på en webbenkät till 1 000 yrkesverksamma svenskar i åldern 18-65 år genom ett slumpmässigt urval. Studien genomfördes av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Inrego i januari 2018. Läs mer om smartare IT-konsumtion på inrego.se