Sjunkande priser på begagnade datorer

Priserna på begagnade datorer, mobiler och skärmar sjönk under juli-december 2014 med 5,6 procent i Sverige och 5,8 procent globalt jämfört med samma period föregående år. Det visar färsk prisstatistik från Inrego. Prisförändringen under andra halvåret kommer efter en längre tids stillastående och ökande priser.

Prisnivåerna på ny utrustning har sjunkit under de senaste åren vilket nu också avspeglas på begagnatmarknaden. Men den främsta förklaringen till utvecklingen under hösten handlar om att begagnatmarknaden för IT har blivit mer etablerad. Större organisationer väljer i högre utsträckning rekonditionerad IT för att täcka behoven - och i takt med att affärerna blir större i volym påverkas också priserna.

- Det har skett ett trendbrott i synen på IT-investeringar. Inköparna köper i högre utsträckning en funktion för att lösa ett behov snarare än en produkt och med det synsättet öppnas fler alternativ både när det gäller hårdvara och finansieringsformer. Dessutom väger hållbarhetsaspekterna tyngre och fler ser miljöfördelar genom att verka för återanvändning, säger Jonas Karlsson, VD för Inrego som är ledande på återanvändning och bedriver handel med IT-utrustning i ett 70-tal länder över hela världen.

Inregos verksamhet växte under 2014, i Sverige och utomlands. Andra halvåret 2014 steg omsättningen av IT-produkter till 95 000 enheter, en ökning med 23 procent jämfört med samma period föregående år.

Prognos för våren 2015
- Priserna stabiliseras och kan komma att stiga, särskilt avseende produkter med högre prestanda
- Mobiler och surfplattor växer i andel av totalmarknaden
- Starkare efterfrågan på andrahandsprodukter i Sverige och övriga Europa