Ny webblösning förenklar återanvändning

Den nya förmedlingstjänsten off2off gör det enklare för landsting, kommuner och företag att ta vara på utrustning som inte längre används i organisationen och se till att den återanvänds – internt eller externt.

- Stora volymer kontorsmöbler, IT-utrustning och en rad andra produkter samlar damm i förråd runtom i Sverige. Produkterna skulle kunna komma till användning i någon annan del av verksamheten eller säljas på andrahandsmarknaden och samtidigt ge pengar tillbaka, säger Fredrik Östlin, som står bakom off2off, ett webbaserat system för att inventera vilken utrustning som finns inom verksamheten och synliggöra det för hela organisationen.

Han fick idén till off2off för ett par år sedan då han arbetade inom landstinget i Värmland och ofta såg hur fullt funktionell utrustning staplades och glömdes bort i förråd.

- Ett skrivbord som inte används på vårdcentral A når sällan fram till vårdcentral B där man kanske behöver just ett sådant bord. Istället köper man in nytt, helt i onödan, menar han.

Ett flertal offentliga verksamheter har använt sig av off2off för att köpa begagnat istället för nytt och därmed kunnat spara mycket pengar. Flera kommuner och landsting överväger nu att implementera systemet och nästa steg är att knyta second hand-aktörer till tjänsten. På så vis kan de som använder off2off avyttra utrustning som inte längre behövs i verksamheten på ett enkelt sätt.

- Såväl organisationer som privatpersoner måste bli bättre på att utnyttja sina resurser. Jag tycker att varje myndighet, kommun och företag borde föra in återanvändning som en punkt i sina miljöpolicys, säger Fredrik Östlin.

Enligt en undersökning som Inrego genomförde 2009 framgick att nästan en tredjedel av alla myndigheter sitter på minst 50-100 datorer, laptops, skärmar och andra IT-produkter som inte används. Denna utrustning skulle i de flesta fall kunna säljas och gå till återanvändning istället.