Mobiler till Stadsmissionens flyktingboende

Mobiler till Stadsmissionens flyktingboende

Lena Bergstedt, biträdande verksamhetsledare på Stadsmissionens och Stockholms stads nyinrättade flytkingboende.

Stockholms Stadsmission och Stockholms stad öppnade nyligen ett boende för barnfamiljer på flykt. För att göra det enklare för dem att kommunicera med familjemedlemmar och släktingar i andra delar av världen, har Inrego donerat ett stort antal mobiltelefoner till boendet.

Varje dag anländer hundratals flyktingar till Stockholm. Många av dem är så kallade transitflyktingar och på väg till länder som Norge och Finland. För att kunna ge dem ett bra mottagande, husrum, mat, kläder och andra förnödenheter har Stadsmissionen och staden gått samman och öppnat ett boende med plats för 300 personer.

- Vi är mycket tacksamma för mobilerna som kom till nytta här direkt, säger Helena Wihlborg, verksamhetsledare, Stockholms Stadsmission.

Inrego stöttar även Refugees Welcome Stockholm samt FN:s flyktingorgan UNHCR med datorer som används för att administrera och förenkla hjälparbetet.