Ole Lidegran, IT-chef på Lärande i Sverige med säte i Norrköping.

Lärande i Sverige sparar miljoner på datorer i andra hand

Friskolekoncernen Lärande i Sverige med 4 500 elever på 17 skolor runt om i landet köper datorer i andra hand istället för nytt för att bidra till ett mer hållbart samhälle och spara pengar. Nu senast upphandlade man närmare 2 000 bärbara datorer från Inrego och kunde i ett slag spara 7, 5 miljoner kronor. Pengar som kommer väl till pass i verksamheten.

– Genom att köpa begagnade datorer så har vi kunnat halvera inköpskostnaderna. Men det handlar inte bara om pengarna. Vi alla måste fundera på vilken jord vi efterlämnar till våra barn och hur vi kan bidra till en bättre miljö. Här är återanvändning en viktig komponent, säger Ole Lidegran, IT-chef på Lärande i Sverige, den femte största friskolekoncernen i landet med huvudkontor i Norrköping. Se videointervju med Ole Lidegran här.

Återinvesterar vinsten
Lärande i Sverige driver både grund- och gymnasieskolor och arbetar nära tillsammans med näringsliv, universitet och andra organisationer i samhället.

– Vi vill vara stilbildande och tror att skolan har mycket att lära av samhället utanför, inte minst genom lärlingssystem. Vi väljer också att återinvestera alla vinstmedel för att utveckla verksamheten, säger Ole Lidegran.

När han började som IT-chef för några år sedan leasades all IT-utrustning.

– Vi satt fast i en leasingkarusell med tunga kostnader för reparationer och avdrag för slitage och skador på datorerna. Restvärden hos leasingbolagen bygger i regel på att allt funkar och är fräscht när man lämnar tillbaka utrustningen, men verkligheten ser inte ut så. Datorerna slits mycket snabbare i skolmiljöer och då får man dryga ”böter”.

Pengar till mer personal
Han valde att skrota leasingmodellen och lanserade idén att köpa datorer i andra hand istället.

– Många var skeptiska och tyckte att det kändes riskabelt, men när jag visade på kostnaderna för de olika alternativen så fick jag grönt ljus.

Han utvärderade flera leverantörer och fastnade för Inregos modell med fasta priser på reparationer, snabb support och möjligheter att få datorerna levererade med rätt image.

– Det har fungerat väldigt bra och jag skulle inte säga att det är mer strul med begagnade maskiner än nya. Datorerna är i mycket bra skick och de flesta vet inte ens att de är begagnade. Ledningen förväntade sig aldrig att det skulle bli så stora besparingar heller och nu när pengarna faktiskt kan omsättas i mer läromedel och personal så är alla mycket nöjda.

Sparar 67 ton koldioxid
Lärande i Sverige har genom att välja begagnat istället för nytt kunnat minska sin klimatpåverkan med 67 ton koldioxid. Det är lika mycket energi som det krävs för att t ex värma upp 270 lägenheter i ett år.

– Det är häftigt, och det är något man kan kommunicera och som alla vet är viktigt och hållbart på riktigt.

Fortfarande har Lärande i Sverige cirka 2 500 datorer på leasingavtal.

– När de avtalen löper ut så kommer vi tveklöst att handla begagnat. Samarbetet med Inrego har redan utvecklats till ett partnerskap och det ska bli spännande att utveckla det. Till exempel skickar vi de datorer som vi inte längre behöver till Inrego för återanvändning och på så vis får vi tillbaka pengar för den gamla utrustningen också, avslutar Ole Lidegran.