Koldioxidkalkylator från KTH

Koldioxidkalkylator från KTH

109 kilo koldioxid. Det är miljövinsten från en dator som återanvänds i tre år, vilket motsvarar miljöpåverkan av att använda en laptop i 54 500 timmar.

Carbon.to är en utsläppskalkylator som har utvecklats på KTH och som på ett lekfullt sätt gör det enkelt att omvandla koldioxid till så vitt skilda enheter som äpplen, bilresor och kött. 50 kilo koldioxid motsvarar till exempel 1 491 äpplen, 5 199 timmars TV-tittande, 138 liter mjölk eller 211 864 mobilladdningar.

I verktyget kan man också jämföra olika utsläpp. Den som undrar hur många morötter ett kilo biff motsvarar finner här att svaret är 381 stycken.

Att återanvända en dator i tre istället för att köpa en ny ger en koldioxidbesparing på 109 kilo koldioxid, enligt den modell som Inrego tillämpar. Det kan jämföras med energiförbrukningen för att använda en laptop i 54 500 timmar eller att driva ett kylskåp i tio år.

Carbon.to har utvecklats av David Kjelkerud, Henrik Berggren and Jorge Zapico vid KTH:s Centre for Sustainable Communications. Applikationen baseras på data från KTH Research och Amee, som samlar miljö- och energidata från hela världen.