Katolska skolan väljer rekonditionerade datorer

Katolska skolan väljer rekonditionerade datorer

Katolska skolan i Göteborg uppgraderade sin IT-park inför höstterminen 2012 och investerade i ett stort antal rekonditionerade datorer från Inrego
- Som skola bör man föregå med gott exempel och visa att återanvändning fungerar och spelar roll för miljön. Att köpa nya datorer är rent slöseri, säger Miklos Angi-Lazar, IT-ansvarig på Katolska skolan.

Katolska skolan av Notre Dame, som är det fullständiga namnet på friskolan, har cirka 400 elever från förskoleklass till högstadiet. Miklos Angi-Lazar, IT-ansvarig på skolan, har tidigare arbetat som nätverkstekniker och IT-konsult och har lång erfarenhet av att matcha behoven med rätt prestanda. På skolan används uteslutande rekonditionerade datorer och han ser flera vinster med att välja begagnat.

- Jag ser faktiskt ingen anledning att köpa ny utrustning. Dels är det oekonomiskt precis som att en ny bil rasar i värde när du vrider om nyckeln, dels har det ingen betydelse för våra behov om datorerna är några år gamla. Så mycket händer det inte på hårdvarufronten och även de flesta företag skulle klara sig med rekonditionerade datorer.

Miljönytta viktigt budskap

Katolska skolan har tidigare köpt rekonditionerad utrustning från Inrego och inför höstterminen 2012 beställde skolan 124 bärbara Lenovo-datorer.

- Det är riktigt bra maskiner, i mycket fint skick och med bra prestanda. Vi är också nöjda med uppföljningen från Inrego och engagemanget att försöka hitta lösningar på våra framtida behov. Det är sällsynt i IT-branschen och därför ser vi Inrego som vår nya huvudleverantör av IT-utrustning, säger Miklos Angi-Lazar.

Han påpekar att även om priset på produkterna har varit avgörande är miljövinsten med återanvändning en viktig faktor i beslutet. Bara det senaste köpet gav en miljöbesparing på 4,2 ton koldioxid jämfört med att köpa nytt och det är ett viktigt budskap som han för fram till eleverna.

- Vi måste lära barnen att jordens resurser är ändliga, att det är ohållbart att slänga saker som kan användas.

Behoven styr

Han tycker att skolor ska sluta tävla och hetsa mot varandra med nya dyra flortunna datorer och surfplattor som lockbeten för att locka elever. Utgå ifrån behoven istället, är hans rekommendation. De pengar som därmed sparas kan gå till kärnverksamheten istället.

- Många skolor är bundna av ramavtal som gör det svårare att köpa rekonditionerad IT och enklare att köpa nytt och dyrt. Men det är inte omöjligt att komma runt regelverken om man verkligen vill.

Alla på högstadiet har nu tillgång till dator och målet är att även eleverna i de lägre klasserna ska ha det på sikt. Men vad tycker eleverna om de begagnade datorerna?

- De flesta är väldigt nöjda och har nog inte märkt att de är begagnade och många uppskattar miljönyttan med återanvändning. När det kommer till frågan vad som är viktigast – eleverna och kvalitén på undervisningen eller coola prylar så är svaret enkelt för oss. Status är att alla har en egen dator som fungerar, inte att datorn är av senaste modell. Dessutom är det bättre att lära sig använda en vanlig pc med Windows – det är ju dessa verktyg som i regel väntar senare i arbetslivet.

För mer information:
Miklos Angi-Lazar, IT-ansvarig, Katolska skolan, mobil: 073-6267066, e-post: miklos.angi-lazar@katolska.com
Mattias Aronsson, försäljningschef, Inrego, tel: 08-50 10 90 47, e-post: mattias.aronsson@inrego.se

Om återanvändning av IT-utrustning

• Återanvändning ska alltid gå före materialåtervinning/skrotning när så är möjligt. Det fastlås i WEEE-direktivet och EU:s så kallade avfallshierarki.
  • Majoriteten av landets företag, myndigheter och kommuner väljer dock att skrota sin IT-utrustning när den byts ut, trots att utrustningen skulle kunna användas i ytterligare många år.
  • De allra flesta datorer som är tre-fyra år gamla kan efter dataradering, rekonditionering och uppgradering användas i ytterligare minst tre-fyra år.
  • Återanvändning innebär ett bättre utnyttjande av jordens resurser. Energi- och resurskrävande nyproduktion kan minimeras och koldioxidutsläppen minskas. Den som väljer att återanvända en tre år gammal dator i ytterligare tre år minskar koldioxidutsläppen med 109 kilo jämfört med att köpa nytt. Det motsvarar energin för att driva ett kylskåp i tio år.