IT-räddare. Daniel Bularda och Marcus Fogde arbetar med att reparera datorer på Inrego.

Inregos IT-räddare väcker liv i trasiga datorer

Sedan Inrego startade en reparationsavdelning, Räddningsstationen, för drygt ett år sedan har återanvändningen ökat med cirka 200 datorer varje månad.
– Det handlar om produkter som tidigare hade skickats till skrotning och återvinning men som nu istället kan komma till nytta igen, säger Marcus Fogde, IT-tekniker på Räddningsstationen.

I takt med Inregos tillväxt och allt större inflöden av begagnad IT-utrustning har också antalet produkter som klassas som defekta ökat, det vill säga utrustning som skickas vidare till återvinning.

– Vi strävar efter att minimera IT-produkters påverkan på miljön och den faktor som har allra störst betydelse för miljön är att förlänga livslängden på produkterna, säger Erik Pettersson, hållbarhetschef på Inrego.

Att börja reparera mer var ett naturligt steg. Utmaningen var att bygga en effektiv och lönsam reparationsverksamhet.

– Vi har hittat en formel som funkar väl och i dag lyckas vi återanvända 93 procent av alla datorer vi får in, säger Erik Pettersson.

Vanligaste felen
Räddningsstationen bemannas av teknikerna eller ”IT-räddarna” Marcus Fogde och Daniel Bularda. Över hälften av de defekta eller trasiga datorerna som landar hos dem kan repareras och säljas vidare. Tillsammans räddar de 50-60 datorer varje vecka.Fokus just nu är bärbara datorer, men tanken är att i framtiden även reparera mobiler, plattor och andra IT-produkter.

– Av två trasiga datorer så kan vi i regel skapa en fungerande. Vi tar också vara på alla delar som kan återanvändas och har nu byggt upp ett stort lager av reservdelar, säger Marcus Fogde.

Några av de vanligaste felen på produkterna är spräckt skärm, trasig hårddisk eller ramminne och defekt fläkt.

– På de flesta märken och modeller går det snabbt att montera ny hårddisk och minne. Att byta ut skärmen eller fläkten tar mer tid men om datorn är i fint skick i övrigt så är det värt det. I vissa fall byter vi även ut moderkortet, säger Daniel Bularda.

1389 datorer på kö
Vid en jämförelse mellan olika märken kan Daniel och Marcus konstatera att HP är enklast att reparera, tätt följt av Dell och Lenovo, medan Mac är betydligt besvärligare och mer tidskrävande.

– Apple verkar inte vilja att man ska kunna uppgradera och laga produkterna på ett enkelt sätt, säger Daniel.

I skrivande stund står 1 389 bärbara och stationära datorer på kö för att antingen repareras eller demonteras och bli till reservdelar.

– Vi kommer att kunna rädda livet på merparten av dessa produkter och det känns väldigt bra, avslutar Marcus.