Inrego på scen i Almedalen

Inrego på scen i Almedalen

Bild: Karin Strömkvist Bååthe, Generalsekreterare SVN Sweden, Mattias Lindahl, professor i ekodesign, Linköpings universitet, Peter Nohrstedt, hållbarhetschef SKL Kommentus Inköpscentral, Erik Pettersson, hållbarhetschef Inrego och Emma Enebog, ordförande i Cradlenet, medverkade under seminariet.

I dag onsdag under Almedalsveckan arrangerade Inrego ett seminarium om cirkulär ekonomi och resursslöseri inom IT tillsammans med Social Venture Network (SVN Sweden) i Visby.

Bland annat diskuterades: hur kommer det sig att företag och myndigheter skrotar sin IT-utrustning trots att produkterna skulle kunna kan återanvändas och har ett ekonomiskt värde. Vad krävs för att "nudga" utvecklingen mot en mer cirkulär ekonomi och en mer hållbar IT-konsumtion? En lag om offentlig avyttring, LOA, som komplement till LOU eller en Lex Maria mot resursslöseri i offentlig sektor?