Hästens: ”Att köpa i andra hand stärker vår miljöprofil”

Sängtillverkaren Hästens köper datorer i andra hand och ser till att de IT-produkter som byts ut går till återanvändning.

- Det började med att vi ville sänka IT-kostnaderna. När vi insåg att vi både kunde göra det och spara på jordens resurser samtidigt så var saken klar. Hållbarhetsaspekterna är viktiga för oss och på det här sättet stärker vi vår miljöprofil, säger Erik Norberg, IT-ansvarig på Hästens med 200 anställda.

Det senaste året har Hästens köpt ett stort antal bärbara datorer av Inrego till huvudkontoret i Köping.

- Det fanns en oro kring skicket innan vi slog till, men skick och prestanda var över förväntan. Vi är väldigt nöjda med både produkterna, supporten och de snabba leveranserna. Vi har också fått positiv respons internt, säger Erik Norberg och tillägger att man i fortsättningen kommer att välja rekonditionerad IT framför ny utrustning.

I samband med Hästens inköp av datorer sålde man även äldre IT-utrustning till Inrego som därefter har dataraderat, rekonditionerat och sålt produkterna vidare.

- Det känns bra att våra gamla maskiner kan komma till nytta igen. Jag har inte tänkt på det tidigare men tidsfaktorn är viktig, genom att sälja den utrustning som inte används så fort som möjligt så kan produkternas livscykel maximeras och det innebär också att vi får högre ersättning för utrustningen.