Jag är mest förvånad över att jag inte kände till den här möjligheten tidigare, för det är betydligt mycket smartare än att köpa nytt och skrota det gamla, säger Fredrik Wallner, vd för designbyrån Code.

Designbyrån Code: ”Vår bästa IT-affär någonsin”

– Vi fick exakt de datorer och den prestanda som vi ville ha, fast till en fjärdedel av priset. Dessutom fick vi hjälp med att återanvända våra gamla datorer. Det är helt klart vår bästa IT-affär någonsin, säger Fredrik Wallner, vd för designbyrån Code.

Code stod inför att köpa in nya datorer till personalen och ville samtidigt övergå från PC till Mac som fungerar bättre med de avancerade grafiska program som man använder i verksamheten.

– Vi tog in offerter och priserna låg omkring 30 000 kronor per dator.

Av en slump fick Fredrik Wallner reda på att just den utrustning han sökte efter gick att köpa i andra hand hos Inrego.

– Jag visste ju att man kan köpa begagnat men trodde inte att det skulle gå att hitta så många datorer med rätt specifikation. Både garanti och support ingick så vi slog till direkt.

Inrego levererade fyra Mac Book Pro och fem iMac med 27-tumsskärm.

– Det var väldigt positivt när vi packade upp dem. Datorerna är två-tre år gamla, men ser helt nya ut. Vi fick nio datorer till samma pris som 2,5 nya och jag ska inte sticka under stol med att det var priset som lockade, men i efterhand tycker både jag och mina medarbetare att miljövinsten med återanvändning är ännu viktigare. Det gör verkligen skillnad, har vi insett nu.

Code skickade även in sin gamla IT-utrustning till Inrego vilket dessutom gav en peng tillbaka.

– Vetskapen att hårddiskarna raderas och att prylarna kommer till användning igen är stora mervärden. Jag är mest förvånad över att jag inte kände till den här möjligheten tidigare, för det är betydligt mycket smartare än att köpa nytt och skrota det gamla.