Cirkulär ekonomi i fokus för Nordiska Ministerrådet

Cirkulär ekonomi i fokus för Nordiska Ministerrådet

Inrego medverkade under Nordiska Ministerrådets workshop ”Moving Towards a Circular Economy: New Business Models for Resource Efficiency and Waste Prevention” som hölls i Köpenhamn i tisdags. Syftet var att hitta möjligheter och lösningar som snabbar på övergången till ett cirkulärt näringsliv i Norden inom bl a branscherna livsmedel-, textil- samt IT- och elektronik.

Ett 80 tal representanter för näringslivet, offentlig sektor och politiken deltog under workshopen för att identifiera möjligheter, lösningar och vilka politiska styrmedel och regler som krävs för att driva på nya affärsmodeller som är resurseffektiva, minskar avfallsmängderna och bidrar till en cirkulär ekonomi.

Återanvändning är centralt för att bygga ett mer hållbart samhälle och stod i fokus under workshopen. Andra viktiga aspekter som lyftes fram var hållbar produktdesign, försäljning av tjänster och hyrlösningar som alternativ till ägande, nya modeller där konsumenter också blir medproducenter, kollaborativ konsumtion och reparation av produkter för att möjliggöra längre produktlivslängd.

Några förslag som lades fram och diskuterades under workshopen:

• För att det ska bli lönsamt att i högre utsträckning reparera produkter krävs ekonomiska styrmedel för att sänka arbetskostnaden för reparationsarbete.
  • Priser på jungfruliga råvaror bör även avspegla den faktiska miljökostnaden.
  • Det är viktigt att offentlig sektor föregår med gott exempel i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Det kan behövas tvingande regler för offentliga verksamheter att överväga upphandling av produkter i andra hand samt att se till att produkter som inte behövs går till återanvändning.

Resultaten från workshopen kommer att presenteras i Nordiska Ministerrådets rapportserie.