ABF sänkte IT-kostnaderna med 70 procent

– Det är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att lösa IT-behoven och det funkar lika stabilt som med nya datorer, säger Magnus Jansson, IT-ansvarig på ABF Utvecklingsbolag.

Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) är Sveriges största studieförbund och erbjuder kurser, studiecirklar, föreläsningar och kulturarrangemang över hela landet.

Verksamheten är indelad i ett stort antal enheter, däribland ABF Nordöstra Stor-Stockholm som driver Väddö, Södertörns och Brunnsviks folkhögskolor, Säbyholm Utbildningar samt utbildningsverksamheten Verab med cirka 900 studenter och medarbetare.

Magnus Jansson är IT-ansvarig på ABF Utvecklingsbolag som bland annat sköter IT-driften och infrastrukturen för skolverksamheterna. Han började köpa rekonditionerad IT-utrustning av Inrego för några år sedan.

– Datorerna har helt klart tillräcklig prestanda för att köra de vanliga Officeprogrammen som våra studenter och medarbetare använder, säger Magnus Jansson.

Sedan 2010 har han köpt cirka 100 bärbara datorer samt servrar och nätverksutrustning. ABF hyr även ett mindre antal datorer av Inrego för att kunna sprida kostnaderna över tid.

– Vi har alltid fått hela, rena och snygga businessdatorer som funkar stabilt och bra. Och de klarar det tuffaste av alla stryktålighetstest som följer med att användas i en skolmiljö. Vi har också alltid fått snabb support från Inrego i samband med t ex garantiärenden. Vi är helt enkelt väldigt nöjda med hela upplägget.

ABF har betalat ungefär 2 500 kronor per bärbar dator medan nypriset ligger på cirka 8 000 kronor, menar Magnus Jansson.

– Vi sparar massvis med pengar samtidigt som vi får råd med fler datorer.

De begagnade datorerna används i skolorna i tre-fyra år och därefter skickas de till återvinning.

– Genom att köpa rekonditionerad utrustning och se till att produkterna används under hela sin livstid minskar vi vårt klimatavtryck. Det borde fler göra, säger Magnus Jansson.

För mer information:
Jonas Karlsson, VD, Inrego, mobil: +46 (0) 708-660 208, e-post: jonas.karlsson@inrego.se