Återvinningen missar metallerna

Återvinningen missar metallerna

Ineffektiv återvinning. Många metaller och grundämnen återvinns inte alls eller i mycket låg grad, enligt brittisk forskning. Källa: Professor James Clark, Green Chemistry, The University of York.

Ytterst få metaller och grundämnen som används för att tillverka datorer och mobiler återvinns idag. Det visar en brittisk forskarstudie.

För att tillverka datorer, mobiler och skärmar går det åt ett 40-tal olika grundämnen och metaller – nästan hälften av de ämnen som finns representerade i periodiska systemet.

Professor James Clark, University of York, forskar kring återvinning och har kommit fram till att många ämnen knappt återvinns överhuvudtaget av återvinningsbranschen. För ytterligare ett stort antal ämnen ligger återvinningsgraden under en procent. En hög återvinningsgrad i sammanhanget är över 50 procent, men det gäller endast ett tiotal ämnen och även i dessa fall finns det ett stort spill. Forskningsresultaten återfinns bland annat i rapporten Towards the Circular Economy från Ellen MacArthur Foundation.

Den ineffektiva återvinningsprocessen är särskilt allvarlig med tanke på att många ämnen och metaller, exempelvis indium, koppar och tenn som används i IT- och elektronikprodukter, är på väg att ta slut.

– I dagens samhälle matas vi med information om att återvinning är den optimala lösningen för de datorer och den elektronik som vi inte längre behöver, men i själva verket är det mycket bättre att förlänga livslängden och återanvända produkterna. På så vis kan vi spara på jordens naturresurser och minska den miljöpåverkan som sker vid nytillverkning av IT, säger Erik Pettersson, hållbarhetschef på Inrego.