8 av 10 gör tummen upp för begagnad dator

8 av 10 gör tummen upp för begagnad dator

78 % av svenskarna tycker att det är okej att få en begagnad dator på jobbet och nästan lika många, 76 %, är nöjda med en begagnad jobbmobil. Kvinnorna (80 %) är mer välvilligt inställda än männen (76 %).

Det visar undersökningen Hållbara Sverige som baseras på en webbenkät till 1 000 yrkesverksamma svenskar i åldern 18-65 år genom ett slumpmässigt urval.

Attityderna kring begagnade IT-produkter skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper och yngre är mer positiva än äldre. Mest positiva är 26-35-åringar där 84 % inte har något emot en tidigare använd dator. Motsvarande siffra för medelålders och äldre (46-65 år) är 74 %. Inställningen är densamma i offentlig och privat sektor.

56 % anser också att den egna arbetsgivaren slänger för mycket utrustning och inventarier som hade kunnat återanvändas.

Att välja begagnade datorer och IT-produkter framför nya sparar på jordens resurser och minskar klimatavtrycket. Att återanvända en enda laptop ger till exempel en koldioxidbesparing på 69 kilo – det motsvarar energin för att köra bil i 413 kilometer.

Hållbara Sverige genomfördes av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Inrego i januari 2018. Läs mer om smartare IT-konsumtion på www.inrego.se