Dezzani – en berömd producent från Piemonte

Nyhet i beställningssortimentet: La Vecchia Via lanserar Systembolagets bäst prissatta Barbaresco för 169 kr!

Nytt vin från hyllade La Vecchia Via i Systembolagets beställningssortiment! La Vecchia Via "The Old Way" bjuder nu på en elegant Barbaresco för 169 kr vilket gör vinet till den bäst prissatta Barbarescon på Systembolaget. Nu är det möjligt att avnjuta en Barbaresco från populära Piemonte till ett tillgängligt och plånboksvänligt pris. Ett spännande vin att njuta av direkt, ge bort i present eller spara på i ytterligare 10 år.

La Vecchia Via Barbaresco är gjord på Nebbiolo-druvan och är ett medelfylligt vin i en härligt tegelröd färg med mjuk strävhet, elegant syra och lång eftersmak. Vinet bjuder på toner av rosor, mogna jordgubbar, körsbär, viol och kryddor. Passar perfekt till örtig stek med parmesan, en krämig svamppasta eller varför inte att avnjuta till tryffelchips och charkuterier. Vinet är perfekt att dricka nu men kan även lagras i flera år framöver.

- Av druvor plockade med stor respekt utvecklades ett vin som påminner om det förflutna men fortfarande med en intakt friskhet och en kryddig komplexitet skapad av den långa lagringen. La Vecchia Via förkroppsligar vår passion för vin och för Piemonte och dess böljande kullar som kan ge oss en helt fantastisk Barbaresco säger Ernesto Rocca, Managing Director på Dezzani.

Barbaresco och Barolo: Två ikoniska Vinområden

Barbaresco, som är granne med Barolo, anses vara ett av världens främsta matviner och har blivit alltmer populärt och eftertraktat. Både Barbaresco och Barolo görs på Nebbiolo-druvan, men i Barbaresco är klimatet något varmare och odlingarna ligger på lägre höjd än i Barolo. Detta gör att druvorna mognar tidigare än i Barolo och ger generellt sett viner som är mindre sträva.

Dezzani – en berömd producent från Piemonte

Bakom La Vecchia Via står producenten Dezzani, en ikonisk producent från Piemonte som med stor omsorg har lagrat detta vin i 26 månader, varav minst 6 månader på ekfat. Idag, med den tredje generationen Dezzani kvarstår samma glöd för gott vin och viljan att fortsätta levandegöra de stora piemontesiska traditionerna.

La Vecchia Via Barbaresco
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 14%
Ursprung: Italien, Piemonte, Barbaresco