IMPONERANDE FÖRSÄLJNINGSRESULTAT FÖR HYUNDAI

Försäljningen för Hyundai i Europa uppgick till 191 338 bilar under första halvåret 2010 – bästa halvårsresultat någonsin för den koreanska biltillverkaren. De senaste siffrorna från ACEA visar att Hyundai ökade sin försäljning med 10,2 % jämfört med första halvåret 2009 och överträffar därmed ännu en gång den europeiska marknaden, som ökade med 0,6 % under samma period.

Hyundais starka försäljning under perioden innebär en marknadsandel på 2,6 % och är nu ledande asiatiska bilmärke på flera viktiga europeiska marknader, inkluderande Europas största bilmarknad Tyskland.

De nya i-modellerna fortsätter att sälja stort i sina respektive segment. Hyundai i30 ökade försäljningen med 41 % jämfört med perioden 2009, med totalt 60 000 bilar januari-juni 2010. Hyundai i20 ökade med 40 % och i10-försäljningen med 3 %.

Den stora orderingången av den helt nyligen lanserade Hyundai ix35 har förstås också bidragit till det lyckade försäljningsresultatet och förutsättningar är mycket goda för att Hyundai ska lyckats i sin strävan att nå försäljningsmålet för året, vilket är 2,75 % av marknaden.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

Hyundai Motor Sweden