HYUNDAI TOPPAR SÄKERHETSTEST

HYUNDAI TOPPAR SÄKERHETSTEST

Hyundais nya crossover ix35 har fått toppbetyget fem stjärnor i säkerhetsorganisationen Euro NCAP:s omfattande krocktestprogram. Resultatet placerar ix35 som en av de säkraste bilarna i sin klass, inklusive hittills högsta poäng i kategorin barnsäkerhet.

Detta är den tredje modellen i rad från Hyundai som får fem stjärnor i det allt mer krävande krocktestprogrammet, de andra två är Hyundai i20 och i30.

Hyundai ix35 erhöll klassledande betyg, 88 procent, i kategorin barnsäkerhet där testdockor använts som motsvarade en ålder av 18-månader respektive tre år.

ESP, som tillsammans med bältespåminnare är standard på alla modeller, spelade en viktig roll i poängsättningen. Hyundais fokus på passagerarsäkerheten fick också höga poäng vid de olika krocktesterna, då kupéutrymmet skyddade passagerarna mycket bra.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a