Hyundai i10 får ett lyft

Hyundai i10 får ett lyft

Hyundai introducerade i10 våren 2008 och det var då den första miljöbilen för den koreanska biltillverkaren. Nu är det dags för en uppdatering av bilmodellen

Hyundai i10 har, trots sina kompakta yttermått klassens längsta hjulbas, 2 380 mm, vilket ger maximala innerutrymmen. Sittdynorna och ryggstöden i baksätet är del- och fällbart 60/40, nerfällt får man ett helt plant lastutrymme. Lastkapaciteten är på 225/910 liter med sätena uppfällda/nedfällda.

Hyundai i10 har en fyrcylindrig 1,1-liters insprutningsmotor och överliggande kamaxlar med tre-ventilsteknik.  Motoreffekten har ökat från 66 hk till 69 hk och har ett vridmoment på 99 Nm vid 4500 varv, CO2-utsläppen har minskat från tidigare 119 g/km till 110 g/km och bränsleförbrukningen ligger på 4,7 l/100 km blandad körning.

Exteriört har bilen fått ett nytt uttryck med hexagon grill och droppformade strålkastare. Ny design på hjulsidor, sidolisten och skyddslisten bak är lackerad i karossens färg.

Standardutrustning i10 e-Base:

Krockkuddar fram, urkopplingsbar med nyckel på passagerarsidan, sidokrockgardiner, aktiva nackskydd fram, antisladdsystem (ESP), trepunktsbälten på samtliga platser och i höjd justerbara övre fästpunkter för bältena fram, bältesförsträckare, bältespåminnare förarplats, servostyrning.

Ett utrustningspaket finns och då heter e-Sense och har utöver e-Base, luftkonditionering (A/C), fjärrstyrt centrallås, intervallfunktion för vindrutetorkare, ställbar förarstol i höjdled, elmanövrerade fönsterhissar fram samt mörktonade strålkastare och alu-dekor panel.

Bilen introduceras i mitten av januari 2011.

Rekommenderat pris:

1,1 manuell e-Base                    104 900 kr

1,1 manuell e-Sense                 114 900 kr

1,1 automat Sense                    124 900 kr

Nya i10 har samma generösa garantipaket som Hyundais övriga personbilar:

5 års Nybilsgaranti – utan milbegränsning, 5 års Vägassistans, 5 års Serviceassistans, 3 års Vagnskadegaranti, 5 års Lackgaranti och 10 års Rostskyddsgaranti.

OoO

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a