Hyundai återkallar första generationen Santa Fe och Trajet

Hyundai Motor Company uppmanar ägarna, av Santa Fe 2000 till 2003 samt Hyundai Trajet 2000 till 2005, att besöka sin Hyundai-verkstad för en kontroll. Detta efter en rapport om att rost kan uppträda i bakre länkarmar, vilket kan föranleda att länkarna försvagas.

Inga olyckor har rapporterats!

Totalt återkallar Hyundai 100 000 bilar i Europa för en inspektion.

I Sverige omfattas totalt 8 243 fordon av kontrollen. Hyundai Bilar AB ligger väl framme i dessa åtaganden och redan nu har Hyundai-verkstäderna hunnit inspektera 21,5% av de aktuella bilarna.

Samtliga ägare till de återstående bilarna kontaktas via brev där de uppmanas att boka tid hos en auktoriserad Hyundai-verkstad för att kontrollera sin bil.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

Hyundai Motor Sweden