HISNANDE HYUNDAI-HISTORIA

Hyundai Motor Company startade så sent som 1967 och lanserade den första egna bilmodellen, Pony, 1970. Det blev starten för den fantastiska framgångsresa som den sydkoreanska biltillverkaren gjort till idag – och den resan fortsätter i full fart.

Under 1980-talet byggde Hyundai världens största integrerade bilfabrik i sydkoreanska Ulsan. Med en produktionskapacitet på 1,5 miljoner bilar årligen byggdes den i precis rätt tid. Några år senare utvecklades Sydkorea till den näst största bilmarknaden i Asien och Hyundai kunde då ta en mycket aktiv del i den utvecklingen.

Under 1990-talet befäste Hyundai sin ställning som nummer ett bland Koreas biltillverkare. När andra företag led stora förluster under det sena 90-talets Asien-kris kunde Hyundai istället stärka sin position genom att köpa det då konkursmässiga Kia Motors.

Global vision

Hyundai hade tidigt en klar vision; att vara världens femte största biltillverkare 2010. För att nå dit fortsatte utvecklingen oförtrutet av de värderingar som lett till framgång.

-          Produktionskvalitet utöver de ständigt ökade kraven

-           Ge alla marknader de bilar som motsvarar marknadskraven

-          Ge branschens bästa kundservice, i hela världen

Hyundai Motors framgångar har möjliggjorts av företagets enastående produktutveckling och marknadsstrategi. Idag är den sydkoreanska biltillverkaren den femte största i världen, vilket till stor del kan tillskrivas en produktkvalitet i absolut världsklass. Något som också uppmärksammats i flera oberoende internationella kvalitetstester.

Europa

Europa är en av Hyundais viktigaste exportmarknader och efterfrågan här ökar alltjämt. År 2001 etablerades Hyundai Motor Europe (HME), ett helägt dotterbolag till Hyundai Motor Company (HMC). HME ligger i Frankfurt, Tyskland och är den europeiska stöttepelaren i HMC:s globala struktur och en viktig del i den globala strategin. HME hanterar alla ledningsuppgifter som är viktiga för att bli ett sant globalt företag.  Hyundai skapade också en tillverkningsbas för att möta den ökande europeiska konkurrensen. Den nya fabriken i Nosovice i Tjeckien stod klar 2009 med en produktionskapacitet på 200 000 bilar per år. Under andra halvåret 2011 ökar produktionskapaciteten till 300 000 bilar årligen.

År 2010 blev ett rekordår för Hyundai i Europa med drygt 358 000 registrerade bilar, en ökning med 4,7 procent jämfört med 2009 – och det på en marknad som sjönk med 4,9 procent.

I december 2010 överträffade Hyundai sitt försäljningsresultat i Europa för 24:e månaden i rad, totalt 27 786 bilar och en ökning med 15 procent mot samma månad 2009.

Den mest sålda modellen i fjol var Hyundai i30, men de två nykomlingarna ix35 och ix20 bidrog också starkt till det fantastiska resultatet – som inte bara innebar att tidigare försäljningsresultat överträffades; Hyundai överträffade också den egna målsättningen.

Och det bara fortsätter: under 2011 har Genesis Coupe introducerats, Veloster är på ingång liksom helt nya i40 kombi, en bil i D-segmentet som blir en mycket viktig modell för Hyundais kliv in i tjänstebilssektorn.

Sverige

I Sverige lanserades den första Hyundai-bilen 1991 och idag rullar närmare 120 000 bilar på våra svenska vägar. Försäljning och service hanteras idag av 86 återförsäljare och 122 serviceställen. Även i Sverige blev 2010 ett rekordår. Med total 10 163 registrerade personbilar, jämfört med 7 097 året innan, innebar det en ökad marknadsandel till 3,5 procent, mot tidigare 3,3, på en ökande marknad.

Och det bara fortsätter: till och med maj i år har Hyundai registrerat 4 550 bilar mot fjolårets 2 999 under samma period, vilket är en ökning med hela 52 procent på en marknad som ökat med 18 procent under januari – maj 2011.

– Genesis Coupe, som vi presenterade helt nyligen, har mottagits oerhört positivt. Nu ser vi fram emot 2+1-dörrars Veloster och vi riktigt längtar att få sätta klorna i i40, som är en bil som kvalar in som miljöbil och också har allt övrigt att önska, till ett pris som är överkomligt för de flesta. Vi har redan nu varit runt i landet och visat upp bilen för företagare, och intresset är väldigt stort, konstaterar Hyundais VD Christian Norberg förnöjt.

Suveräna garantier:

Samtliga Hyundai personbilar har 5 års nybilsgaranti – utan milbegränsning – 5 års vägassistans, 5 års serviceassistans, 5 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti och 12 års rostskyddsgaranti.

ooOoo

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 122 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2010 3,6 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.

Hyundai Motor Sweden