EuroCarBody Golden Award till Hyundai i40

Carsten Hoefer från Hyundais Engineering Design Team fick nyligen motta den fina trofén EuroCarBody Golden Award som tilldelats nya Hyundai i40.

Detta är första gången en asiatisk biltillverkare mottar denna prestigefulla utmärkelse och även första gången som Hyundai delar i tävlingen.

Juryn, som består av mer än 530 ingenjörer från bilindustrin i 30 olika länder, rankade Hyundai i40 högst före nya modeller från nio konkurrerande volymmodeller.

Juryn bedömde karossernas utvecklingskoncept, materialval, effektivitet och struktur avseende krocksäkerhet.

”Hyundais målsättning är att leverera högsta nivå av såväl säkerhet som kvalitet till våra kunder. Det är en stor ära för Hyundai att motta denna prestigefyllda utmärkelse, framför allt som det är första gången vi deltar”, säger Allan Rushforth, vice president Hyundai Motor Europe.

Resultat:

Hyundai i40

Audi A6

Mercedes Benz B-Class

BMW 1-Series

Övriga deltagande modeller var i alfabetisk ordning;

Ford Focus, Mazda CX-5, Nissan LEAF, Opel Zafira, Range Rover Evoque och Volkswagen Golf Cabriolet.

ann.sundfeldt@hyundai.se

oOo

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland

Hyundai Motor Sweden