Mat, musik och minnesbilder ger tillsammans en upplevelse.

Efterlängtad uppföljare av minnesappen Mat-Musik-Minnen

Nu är det dags att väcka nytt liv i Mat-Musik-Minnen, den interaktiva appen som underlättar kommunikation med personer som har kognitiv svikt och/eller en demenssjukdom.

Appen kommer att uppdateras till både utseende och innehåll samt anpassas till ny teknik. En central del i utvecklingen är att väva in ett mångkulturellt perspektiv.

2017 lanserade Hushållningssällskapets Västra appen Mat-Musik-Minnen. Metoden bygger på reminiscens, där mat, musik och minnesbilder inom olika teman väcker slumrande minnen till liv.

För äldre och personer som har kognitiv svikt och/eller en demenssjukdom är igenkännande viktigt. Användandet av appen skapar en känsla av delaktighet, vilket främjar samtal och dialog.

Ulrika Fred från Demensförbundet menar att Mat-Musik-Minnen kan vara en del av ett verktyg att utgå ifrån i många möten med människor med demens och minnessvikt:
– Det ska vara lätt att må bra, och det är det när man hittar tråden in till det friska och glädjen. Appens kraft som brobyggare och informationskälla till vad just den här personen gillar skapar trygghet när stormarna viner och utmaningarna står vid dörren. I tider av stress finns stora vinster att få genom att nyttja appen och stärka självkänslan hos personer med demenssjukdom. Man mår bra av MMM!

Med nya anslag från Allmänna Arvsfonden kan nu Hushållningssällskapet tillsammans med utvecklingsbolaget Dihm Norden AB och andra samarbetspartners utveckla den populära appen.

I ett treårigt projekt ska appen moderniseras, anpassas till ny teknik och förnyas så att den passar för en större målgrupp. Inte minst viktigt är det mångkulturella perspektivet, där Integrationsnätverket i Göteborg är en viktig samarbetspartner:
– Vi förutspår en kommande ökning av äldre på äldreboenden, säger Angel Kourkis, Integrationsnätverket Göteborg, och även en ökning av äldre med utländsk bakgrund. Därför anser vi att detta projekt är väldigt viktigt, dels för att inkludera våra äldre med olika bakgrund och kulturer, men även för att skapa en god miljö genom mat, musik och minnen.

I projektets referensgrupp finns, förutom Integrationsnätverket, representanter från Demensförbundet, Svenska Demenscentrum, SIOS (Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige), Skövde Yrkeshögskola, Mölndals kommun, Institutionen för Kost- och idrottsvetenskap-Göteborgs universitet, Göteborgs stad, Härryda kommun och Munkedals kommun.

Fakta
Varje tema i Mat-Musik-Minnen innehåller tre rubriker som anknyter till respektive tema, som till exempel Sjö och hav. Igångsättare som bilder, musik, föremål, men också smaker och dofter, kan användas för att väcka minnen till liv. Under rubriken ”Mat” finns tips på vad man praktiskt kan göra tillsammans för att förstärka temats innehåll. Under rubriken ”Musik” finns specialkomponerade musikstycken eller ljudkulisser, skapade av musiker och kompositör Jonas Franke Blom, och under rubriken ”Bilder” finns fotografier från olika tidsepoker. Genom att ställa passande frågor kan många minnen komma upp till ytan, och appen innehåller tips hur man når dit.

För mer information om Mat-Musik-Minnen:
Eleonor Schütt
Matkonsult, projektledare
tel: 0521-72 55 62
eleonor.schutt@hushallningssallskapet.se

Samarbetsparter i projektet Mat, musik, minnen