Huawei skyddar biologisk mångfald i Neusiedlersjön genom avancerad teknologi

Huawei Österrike stödjer tillsammans med Wiens universitet och Neusiedler See-Seewinkels nationalpark ett forskningsprojekt för att utveckla kunskapen för miljö- och artskydd.

[Wien, 27 oktober, 2021] – Huawei Österrike, Wiens universitet och Neusiedler See-Seewinkels nationalpark har lanserat ett gemensamt TECH4ALL-projekt. I samarbete med civilsamhällesorganisationen Rainforest Connection (RFCx) kommer smarta teknologier och artificiell intelligens användas för forskning om biologisk mångfald i Neusiedlersjöns vassbälte vars resultat ska identifiera lämpliga skyddsåtgärder. ”Vi är ett nyckelområde för biologisk mångfald i Österrike och behöver en praktisk approach,” förklarar DI Johannes Ehrenfeldner, chef för nationalparken. Projektet som ska pågå under två år kommer skapa flertalet fördelar för den västligaste stäppskön i Eurasien.

Skydd av Österrikes enorma biologiska mångfald

Neusiedlersjön är inte bara Österrikes största sjö men också hem till en unik flora och fauna. Som resultat av projektet kan balansen mellan skötsel skötseln av vassbältet, miljöskydd och regionens ekosystem för människor och djurliv förbättras.

Med hjälp av kunskapen vi kommer bygga upp kan vi identifiera åtgärder för att motverka klimatförändringarnas effekt”, säger Dr. Christian H. Schulze från institutionen för botanisk och biologiskmångfaldsforskning vid Wiens universitet. ”Som resultat av förändrad hydrologisk dynamik i sjön förväntar vi oss inte bara konsekvenser på vassbältets tillstånd men även inom den biologiska mångfalden”, fortsätter han.

Projektet kommer utforska de kortsiktiga och långsiktiga effekterna som varierande vattennivåer har på häckande fåglar men även vassbältets betydelse för djurlivet året om. Forskare kommer även att titta på hur olika väderförhållanden påverkar fågelsångsaktiviteten. ”Konsekvenserna av klimatförändringarna är uppenbara i området kring Neusiedlersjön,” säger Astrid Eisenkopf, viceguvernör i Burgenland. ”Genom det gemensamma TECH4ALL-projektet hoppas vi få nya insikter om miljöskydd och biologisk mångfald. Dessa insikter kommer hjälpa oss hålla regionen i ett gott tillstånd för befolkningen.”

Som del av projektet kommer över 70 enheter placeras i vassbältet för att spela in ljudbilden. Vissa enheter kommer spara inspelningar för analys medan andra enheter som kallas ”Nature Guardian” är direkt uppkopplade till trådlösa nätverk. ”Nature Guardian” är ett akustiskt bevakningssystem som skapar en helt ny dimension till forskningen genom sin förmåga att samla in akustiska data från olika områden samtidigt, oavsett väder eller tid på dygnet. Data från ”Nature Guardian” sänds i realtid genom Magenta, Österrikes bästa trådlösa nätverk. Detta snabba och minimalt invasiva tillvägagångssätt sparar inte bara tid för forskare, det påverkar knappt heller djurlivets habitat.

Willi Song, Ordförande för Huawei Technologies Tjeckien, Österrike och Slovakien beskriver teknologin i detalj, ”Den största fördelen är att fåglarna och amfibiers läten kan sändas via ett trådlöst nätverk, vilket sparare tid för forskare och minimerar inverkan på djuren. Det är dessutom väldigt svårt för forskare i just detta område att få tillgång till studier.”

Teknologi och artificiell intelligens i naturen

Från en positiv påverkan på samhället till bevarandeprojekt: Teknologi spelar en viktig roll i många områden och bidrar till positiv utveckling inom en rad olika områden. Projektet vid Neusiedlersjön är Huaweis första TECH4ALL-projekt i Österrike. Tillsammans med civilsamhällesorganisationen Rainforest Connection (RCx) arbetar Huawei redan på en rad olika globala projekt. Valar bevakas och skyddas utanför Irlands kust och i chilenska skogar arbetar Huawei med att skydda den akut hotade Darwinräven.

”Österrike har ett fantastiskt orört ekosystem och en biologisk mångfald. Det är bra att vi kan implementera ett projekt i detta vackra land tillsammans med bra partners,” sade Chrissy Durkin, Director of International Expansion, Rainforest Connection.

”Partnerskap med teknologibolag som Huawei möjliggör för oss att genomför forskningsprojekt som inte hade varit möjliga utan deras expertis.”, avslutar Durkin.

För mer information om Huaweis nuvarande projekt besök: