Värdet på HSB Turning Torso pekar uppåt!

I takt med värdeökningen på fastigheter i centrala Malmö så ökar även värdet på HSB Sundsfastigheters fastighetsbestånd. HSB Turning Torso är den fastighet inom HSB Sundsfastigheter som under det senaste året visat den kraftigaste uppgången. HSB Turning Torsos pantvärde är i rask takt på väg att nå upp till den så omtalade byggkostnaden på 1,6 miljarder kronor. HSB Malmö äger via dotterbolaget HSB Sundsfastigheter 36 fastigheter med tillsammans 1 618 lägenheter. Det inkluderar Fören 3 vilken fastighet innefattar HSB Turning Torso och det nybyggda HSB Turning Torso Gallery med dess 37 lägenheter. Även det totala värdet på HSB Sundsfastigheter ökat markant det senaste året. Vid sidan av en stark inhemsk ekonomisk utveckling innefattande stor efterfrågan samt det så kallade ”Öresundssyndromet” så har intresset för sydsvenska fastigheter från stora europeiska investerare och fastighetsbolag bidragit till att driva upp priserna. – Det här är en utveckling som gynnar oss. HSB Malmö får en ekonomiskt starkare ställning genom att värdet på våra fastigheter ökar. Samtidigt innebär det också att värdet på HSB Turning Torso ökat så mycket att marknadsvärdet motsvarar produktionskostnaden. Det är ett glädjande besked till våra medlemmar säger Lars Danielsson, verkställande direktör på HSB Malmö, i en kommentar. Buden vi fått på HSB Turning Torso har sedan länge legat över produktionskostnaden. Dessutom kommer vi att uppföra cirka 2 000 lägenheter de närmaste 5-6 åren, vilket varit svårt att genomföra utan en god efterfrågan på bostäder. Vid sidan av den ekonomiska framgången har HSB Turning Torso tillfört HSB Malmö ett stort värde i form av marknadsföring och byggnaden har utvecklats till en ikon för Malmö i synner-het och regionen i allmänhet. För ytterligare information Lars Danielsson, verkställande direktör, HSB Malmö, 073-086 00 87 Michael Carlsson, vice vd HSB Sundfastigheter, 070-228 00 22 HSB Malmö är en av 34 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 40 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och 1 870 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.