Höga Kustens höjdpunkter sommaren 2015

I världsarvet Höga Kusten händer mer än någonsin denna sommar. Här har vi samlat de absolut bästa utflykterna, äventyren, matupplevelserna och evenemangen. Välkommen till Höga Kustens höjdpunkter sommaren 2015!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

BÄSTA UTFLYKTERNA I HÖGA KUSTEN

Höga Kusten bjuder på kustnära berg med milsvid utsikt, vackra skärgårdsöar och djupa skogar. Här hittar du Höga Kustens bästa och mest populära utflyktsmål.
1) Skuleberget, ett berg fyllt med äventyr för hela familjen >>
2) Ulvön, bottenhavets pärla och surströmmingens ö >>
3) Skuleskogens Nationalpark, vandring i världsklass
Här hittar du hela top-10 listan: De 10 bästa utflykterna Höga Kusten >>

BÄSTA ÄVENTYREN I HÖGA KUSTEN

Höga Kustens världsunika kombination av berg, hav och skog bjuder på friluftsliv i världsklass. Här hittar du de mest populära äventyren.
1) Vandra i Höga Kusten, en led för både vännerna och barnfamiljen >>
2) Klättra Via Ferrata i Höga Kusten, en unik upplevelser >>
3) Paddla i Höga Kusten, upplev världsarvet från havet  >>
Här hittar du hela top 10-listanDe 10 bästa äventyren i Höga Kusten

BÄSTA MATUPPLEVELSERNA I HÖGA KUSTEN

I Höga Kusten kan du njuta av allt från genuina fiskerestauranger bland röda sjöbodar till våfflor med Sveriges kanske mäktigaste utsikt. Här hittar du de bästa matupplevelserna.
1) Ulvö Hotell och Restaurang, vackert beläget i skärgården. >>
2) FriluftsByns Toppstuga, Sveriges kanske vackraste utsikt >>
3) Fiskarfänget, vid Norrfällsviken hittar du fiskeidyllen >>
Här hittar du hela top 10-listan: De 10 bästa matupplevelserna i Höga Kusten >>

BÄSTA EVENEMANGEN I HÖGA KUSTEN

I Höga Kusten arrangeras några av Sveriges mest populära natur, kultur och musikevenemang. Här har vi samlat de absolut bästa och mest populära av Höga Kustens evenemang.
1) Musikfestivaler i Höga Kusten.
2) Äventyr i Höga Kusten.
3) Mat och Kultur i Höga Kusten.

1) MUSIKFESTIVALER I HÖGA KUSTEN

SKULEFESTIVALEN: 3-4 Juli
Vid foten av det mäktiga Skuleberget går den 32:a upplagan av Skulefestivalen med bland anant Ronny Eriksson och Eldkvarn.
Mer info:  Skulefestivalen >>

SJUNDE I SJUNDE: 7:e Juli
Sjunde i Sjunde klockan Sju bjuder Tidningen 7 med samarbetspartners in er alla till Strandparken för en fenomenal kväll tillsammans med Petter.

URKULT: 30:e Juli – 1:a Augusti
Den första helgen i augusti pulserar Näsåker av kärlek och musik från olika delar av världen, när det blir folkfest för alla åldrar och smaker.
Mer info:  Urkult >>

ULF LUNDELL: 1:a Augusti
Ulf Lundell gör ett nedslag i Höga Kusten och på Skule Naturscen den 1:a Augusti. Lundells nordligaste spelning.
Mer info:  Ulf Lundell >>

2) ÄVENTYR I HÖGA KUSTEN

HÖGA KUSTEN HIKE: 23-26 Juli

Höga Kusten Hike är en av norra Europas mest populära vandringsfestivaler och ett tre dagar långt äventyr genom Höga Kustens absoluta höjdpunkter. Njut av den storslagna naturen, delta i föreläsningar och friluftsskolor som arrangeras av Sveriges ledande friluftsföretag och koppla av på After-Hike. Vandringen som passar både erfarna och nyfikna nybörjare.
Mer info:  Höga Kusten Hike

HÖGA KUSTEN TRAIL: 5:e September
Höga Kusten Trail är ett upplevelselopp genom de vackraste delarna av världsarvet Höga Kusten. Du har 12 timmar på dig att ta dig de 43 kilometerna, något som gör att deltagare i Höga Kusten Trail är en härlig mix av elitlöpare och motionärer som vill jogga eller snabbvandra genom en storslagen miljö.
Mer info: Höga Kusten Trail >>

UTEFEST: 11-13 September
På Sveriges Friluftsfestival kan du vandra, klättra, paddla, fiska och gå på både matlagnings- och fotokurser. På kvällen samlas vi i FriluftsByn för att titta på friluftsfilm och lyssna på intressanta föreläsningar från Sveriges ledande äventyrare. UTEFEST är en friluftsfestival för alla – erfarna som debutanter.
Mer info:  Utefest >>

3) MAT OCH KULTUR I HÖGA KUSTEN

BOX WHISKYFESTIVAL: 27 Juni
Lördagen den 27 juni är det dags igen för Box Whiskyfestival 2015! En härlig folkfest med goda drycker och skönt umgänge i högsätet.
Mer info:  Box Whiskyfestival >>

NOSTALGIDAGARNA: 10-15:e Juli
Dagar fyllda till bredden med olika motorarrangemang och andra nostalgiska aktiviteter. Ett smörgåsbord för motorentusiaster.
Mer info:  Nostalgidagarna >>

ROSEBUD SIOUX: 1:a Maj – 19 September
En utställning på Örnsköldsvik Museum och Konsthall. Fotografier tagna mellan 1887 och 1936 på siouxindianernas reservat Rosebud.
Mer info:  Rosebud Sioux >>