FriluftsByn gör miljonsatsning i Höga Kusten

FriluftsByn har snabbt blivit en självklar mötesplats för Sveriges friluftsintresserade. Nu satsar friluftsentreprenören Jerry Engström vidare. Totalt ska området byggas ut för över två miljoner. Sällskapsytor och fler boendemöjligheter ligger högst på listan av åtgärder.
- Vi behöver utöka antalet bäddar omgående och hoppas ha nio friluftsbodar klara redan till sommaren säger Engström.

Det har knappt gått ett år sedan Fjällrävens före detta marknadschef Jerry Engström sade upp sig för att satsa på att bygga upp FriluftsByn, en mötesplats för friluftsmänniskor vid foten av Skuleberget mitt i världsarvet Höga Kusten. Under det senaste året har FriluftsByn redan stått värd för några av Sveriges största friluftsäventyr och nu storsatsar Jerry vidare. Området skall byggas ut och totalt 2,6 miljoner kronor kommer investeras i sällskapsytor, gemenskapsrum, servicehus och fler boenden.
- Intresset för FriluftsByn har varit över all förväntan, vi har haft besökare från hela världen, säger Jerry och fortsätter, det gör att vi omgående behöver utöka boendemöjligheterna.

FriluftsBodarna - En överblick av planen from FriluftsByn on Vimeo.
Se fler filmer från byggnationsplanerna här: Byggprojekt FriluftsByn >>

Nio FriluftsBodar klara till sommaren.
För att möta den ökade populariteten bygger Jerry nu nio friluftsbodar i samarbete med några av Sveriges ledande friluftsföretag. Planen är att varje bod ska inredas i en unik stil efter respektive partnerföretag. Klart är dock att varje bod skall ha plat för fyra personer och ett mindre pentry.
- Genom att utöka området med FriluftsBodarna så kan vi redan till sommaren erbjuda ungefär 100 sängplatser. Lägg där till 64 husvagnsplatser och cirka 100 tältplatser så kan vi ha ett hundratal boende på FriluftsByn samtidigt säger Jerry.
FriluftsBodarna byggs av personal från FriluftsByn tillsammans med Norrländska Husbyggarna i Sidensjö.
- Detta är ett otroligt spännande projekt där vi ständigt utmanas i att hitta lösningar för att skapa en miljö som uppmuntrar till gemenskap, säger Fredrik Bylund , VD för Norrländska Husbyggarna.

Gemenskap i naturen.
Just gemenskap är en viktig del i Jerrys friluftsfilosofi. Målsättningen är att FriluftsByn skall vara en plats där man kan umgås med varandra under villkorslösa former.
- .Att umgås i naturen utan krav från sig själv eller andra är något som de flesta mår otroligt bra av. På FriluftsByn kan man ge sig ut på längre eller kortare äventyr samtidigt som man umgås och inspireras av varandra. Eller om man vill, bara sitta tysta tillsammans vid lägerelden avslutar Jerry.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FriluftsByn ligger vid foten av Skuleberget mitt i Världsarvet Höga Kusten. FriluftsByn består av 5 självhushållsstugor, 12 campingstugor, 64 husvagnsplatser och ett hundratal tältplatser. FriluftsByns Toppstuga på toppen av Skuleberget serverar enklare måltider och fika under sommaren och vintern och Leklandet Rövarbyn håller öppet under sommaren. Friluftsbyn arrangerar Höga Kusten Hike, Sveriges näst största vandring, Höga Kusten Winter Classic, Sveriges största snöskovandring, upplevelseloppet Höga Kusten Trail och friluftsfestivalen Utefest.

• friluftsbyn
  • höga kusten