FriluftsByn en av Sveriges bästa turistsatsningar.

Nästa vecka prisas Sveriges bästa turistsatsningar på galan Placebrander Awards i Stockholm. En av de fem nominerade är FriluftsByn i Höga Kusten som blivit en mötesplats för Svenskt friluftsliv.
- Det viktigaste är att vi fortsätter erbjuda upplevelser och en skön gemenskap, men självklart är det inspirerande att få bevis på att vi är på rätt väg, säger Jerry Engström, grundare av FriluftsByn.

Varje år prisas Sveriges bästa destinationssatsningar på galan Placebrander Awards i Stockholm. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj och 2014 vann Umeå med Kulturhuvudstadsåret. År 2015 är FriluftsByn, Höga Kusten en de fem nominerade tillsammans med Street Art Borås, Original Luleå Story, Eskilstuna Evolution och Platsvarumärket Örebro.

En mötesplats för friluftslivet
FriluftsByn är en satsning som drivs av Fjällrävens före detta marknadschef Jerry Engström. Tillsammans med några av Sveriges ledande friluftsföretag bygger man just nu upp en mötesplast för friluftsintresserade människor från hela världen vid foten av Skuleberget, mitt i Höga Kusten. Satsningen har inte bara uppmärksammats i Sverige utan runt om i världen och redan idag arrangerar man några av Europas mest populära friluftsäventyr.
- Vi bygger upp en plats som vi själva saknat. En mötesplats som bjuder på unika äventyr och umgänge med likasinnade människor från hela världen, säger FriluftsByns grundare Jerry Engström.

De bästa destinationssatsningarna i Sverige
De nominerade destinationerna har bedömts utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Priset delas ut av Placebrander men bedöms helt och hållet av juryn som består av internationellt kända namn inom platsers attraktion, bland annat Olle Wästberg tidigare generaldirektör för Svenska Institutet och därigenom ansvarig för Sveriges marknadsföring utomlands. I nomineringen för FriluftsByn kan man bland annat läsa om att man genom en personlig dialog lyckats skapa ett intresse inte bara för platsen utan även för personerna bakom passionen. De positiva regionala effekterna som ökade gästnätter och ökat antal besökare i naturen lyfts också fram.
-Att bli nominerad är stort nog men vi ser fram emot galan och vinner vi är det ett pris som går till bygden som alltid ställer upp, de deltagande friluftsföretag och alla volontärer som stöttar projektet, säger Jerry.