Inspirationsinjektion på ASSAR när Vera Sandberg lyfts

Inspirationsinjektion på ASSAR när Vera Sandberg lyfts

Sveriges första kvinnliga ingenjör Vera Sandberg är den stora förebilden när Högskolan i Skövde och ASSAR Industrial Innovation Arena den 22 oktober firar Vera 100 år. Bakom initiativet som ska inspirera fler kvinnor till att bli ingenjörer, står Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i samarbete med Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen.

– Vera påminner om allas möjlighet till att bli det de vill bli. Genom att samla kvinnliga förebilder, beslutsfattare och forskare vill vi vara med och inspirera fler tjejer till att söka tekniska och naturvetenskapliga utbildningar, säger Peter Thorvald, biträdande professor integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde.

Några av höjdpunkterna under evenemanget som äger rum på ASSAR Industrial Innovation Arena den 22 oktober är fyra kvinnliga ingenjörer som inspirationstalare, en presentation från IVA och en paneldebatt som leds av dekan Anne Persson vid Högskolan i Skövde.

Som enda kvinna bland 500 manliga studenter tog Vera examen i kemi 1917 på Chalmers Tekniska Högskola. Hon var därefter aktiv i sin tids svenska näringsliv. Vera roadshow arrangeras under året på tolv högskolor och universitet med tekniska utbildningar.

– Vera roadshow är ett sätt att främja nyfikenhet och upptäckarglädje i tekniken hos tjejer. Men vi vill också bidra med fakta och kunskap för att skapa bättre förutsättningar för kvinnor att nå längre i karriären. Kvinnorna behövs för att Sverige ska möta det stora behovet av arbetskraft inom teknikyrken, säger Tuula Teeri, vd IVA.

Media hälsas välkommen!

När: Tisdagen den 22 oktober, kl 17:00

Var: ASSAR Industrial Innovation Arena, Kavelbrovägen 2b, Skövde (samma hus som Balthazar Science Center, en trappa upp).

Program den 22 oktober:

17:00 Mingel och tilltugg
17.30 Välkommen! (Peter Thorvald, Högskolan i Skövde och Tanja Lundberg, ASSAR/IDC)
17:40 IVA presenterar sitt material
18:00 4 stycken kvinnliga ingenjörer och inspiratörer berättar om sin resa:
- Tanja Lundberg (Projektledare ASSAR/IDC)
- Anna Syberfeldt (Professor, HiS)
- Lina Olsson (Produktutvecklare, Furhoffs)
- Caroline Schander (Manufacturing Engineer, Volvo Cars)
18:30 Panelsamtal (Moderator dekan Anne Persson, Högskolan i Skövde)

För mer information, kontakta:

Peter Thorvald, Högskolan i Skövde
E-post: peter.thorvald@his.se

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.

Cecilia Fransson

Kommunikatör ASSAR Industrial Innovation Arena 0500-44 80 41