Svenska staten fortsätter välja Hertz Biluthyrning

Svenska staten har förlängt ramavtalet med Hertz Biluthyrning till 30 juli 2010. Avtalet innebär att alla statliga verk och myndigheter, inklusive Försvarsmakten, i första hand ska vända sig till Hertz när man behöver hyra bil.

Ramavtalet är en förlängning av ett avtal som gällt de senaste två åren. Enligt upphandlingsbeslutet kommer Hertz Biluthyrning även i fortsättningen vara den prioriterade leverantören framför andra biluthyrningsföretag.

- Avtalet är ett av de största i branschen och därför är det mycket glädjande att staten ger Hertz förnyat förtroende. Hertz har haft ett samarbete med staten under många år och vi ser förlängningen som ett kvitto på att vi kunnat leva upp till de högt ställda kraven, säger Henrik Axling, director Business & Network Development, Hertz Biluthyrning.

Avtalet omfattar både korttidshyror i samband med resor och längre avtal där myndigheten har tillgång till bilen under en längre period. Avtalet gäller vanliga personbilar, lätta skåpbilar och minibussar, samt olika typer av specialfordon.

- Genom våra kundundersökningar vet vi att statliga myndigheter är mycket nöjda med den service och tillgänglighet vi ger över hela landet. Vi har också flera projekt på gång som kommer att ytterligare underlätta för myndigheterna, exempelvis vid bokning och hämtning av bilar, säger Henrik Axling.

Miljöaspekten har varit betydelsefull i upphandlingen. Hertz Biluthyrning är sedan länge branschledande i miljöfrågor och har de senaste åren gjort en genomgripande satsning på att minska företagets miljöpåverkan. Av Hertz ca 10 000 bilar i Sverige består mer än 65 procent av miljöbilar. Under 2008 minskade Hertz utsläppen från 164 till 97 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt. Det kan jämföras med EU:s officiella mål på 95 gram som satts till år 2020.

- I år fortsätter vi att investera offensivt i modern miljöteknik för att svara upp mot kraven från våra miljömedvetna kunder. Vi märker också ett allt större intresse från både företags- och privatkunder att klimatkompensera sina bilresor vilket är en glädjande trend, säger Anders Tärnell, marknadschef Hertz Biluthyrning.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se, Henrik Axling, director Business & Network Development, Hertz, mobil: 0708-66 57 60, henrik.axling@hertz.se.