Hertz satsar på flexibel fordonshantering

Många företag och myndigheter har under lågkonjunkturen behov av flexibla och kostnadseffektiva lösningar för sina transportbehov. För att svara upp mot efterfrågan gör Hertz en satsning på företagsmarknaden för tjänste- och bruksfordon och startar affärsområdet Fleet Services.

- Särskilt i tider av neddragningar blir det väldigt trögrörligt och dyrt för företagen att själva sitta med en stor vagnpark. Samtidigt ökar intresset för att hitta systemlösningar som övervakar och kontrollerar nyttjandet av vagnparken. Hertz erbjuder skräddarsydda lösningar som minskar den ekonomiska risken och ökar kontrollen, säger Kristian Elvefors, affärsområdeschef Fleet Services på Hertz.

En av de nya tjänsterna är Flexifleet, som är ett modernt system för tjänste- och bruksfordon, där företaget kan välja mellan tre olika servicenivåer. Det handlar bland annat om biladministration och hämtning och lämning av fordon på arbetsplatsen. Med Flexifleet kan kunden lämna tillbaka bilarna med kort förbehåll och slipper binda upp sig på årslånga avtal. Den andra lösningen inom Fleet Services är Trading där Hertz, som köper och säljer tusentals fordon om året, erbjuder kunderna försäljning och skadehantering för att kunna maximera restvärdet när bilar skall avyttras

Den tredje och sista delen är Fleet Management, där konsulter från Hertz hjälper företag och myndigheter att optimera fordonsflottan och genom systemlösningar sänka fordonskostnaderna. Flera internationella exempel visar att mycket pengar kan sparas. Stadsförvaltningen i USA:s huvudstad Washington, som nyligen infört ett system för optimering av flottan, räknar exempelvis med att spara över en miljon USD om året.

- Vi tror att myndigheter kan göra mycket för att sänka kostnaderna. Genom ägandet av Sunfleet Carsharing, Nordens största kommersiella bilpool, har vi lång erfarenhet av hur systemstöd underlättar och sänker kostnaderna för stora vagnparker, säger Kristian Elvefors.

Det finns redan ett stort antal kunder som börjat använda de nya tjänsterna. Ett exempel är Svenska Fotbollförbundet, som valt en helhetslösning från Hertz som omfattar tjänstebilar, hyrbilar och särskilda evenemangsbilar för samtliga landslag.

- Vi har under vårens testperiod haft en enorm efterfrågan och därför är vi glada över att vi nu kan erbjuda företag och myndigheter dessa tjänster. Det innebär också att kunden alltid får tillgång till den senaste tekniken när det gäller miljö och säkerhet, säger Kristian Elvefors.

Kristian Elvefors, VP Business & Project Strategy Hertz, tel 0705165651, kristian.elvefors@hertz.se
Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tel 08-657 30 02, 0708-52 99 24,
anders.tarnell@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se