Hertz satsar på barnsäkerhet

Sommarlov betyder många mil i bil för barn - och miljön i bilen ska vara både säker och bekväm. Därför satsar Hertz Biluthyrning på Volvos tre nya bilbarnskydd som kombinerar högsta säkerhet med modern teknik och en snygg och bekväm design.

- Säkerhet för alla som färdas i en Hertzbil är det som vi prioriterar allra högst. Nu under sommaren är det extra många barnfamiljer som hyr bil av oss och därför är vi glada över att kunna göra den här satsningen på bästa tänkbara barnsäkerhet, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Volvo Personvagnars nya bilbarnskydd består av tre bilbarnstolar för nyfödda upp till tio års ålder. De är noggrant testade och svarar upp mot Volvos exceptionellt höga krav på säkerhet. Till en början kommer barnskydden att vara tillgängliga i samband med bilhyra vid Hertz stationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. På sikt kommer de att finnas vid Hertz uthyrningsstationer i hela landet.

De nya bilbarnskydden är:

➢ Babyskydd, nyfödd-13 kilo, upp till cirka 1 år.

➢ Bakåtvänd bilbarnstol, 9-25 kilo, från 9 månader till cirka 6 år. Vändbar tidigast när barnet är 3, helst 4 år och väger minst 15 kilo.

➢ Bälteskudde med rygg, 15-36 kilo, från 4 till cirka 10 år, gärna längre.

Babyskyddet har extra djupa och mjuka sidovingar för extra hög säkerhet vid sidokollisioner. Den bakåtvända bilbarnstolen (mellanmodellen) innebär ett genombrott när det gäller säkerhet för barn i bil. Den kan användas från nio månader ålder ända tills barnet är sex år, vilket är betydligt längre än andra modeller på marknaden. Det innebär att även lite större barn kan ha en bekväm och mysig stol att sitta och även sova i. För de större barnen är bälteskudden med rygg både bekväm och säker. Den håller också huvudet på plats när barnet somnat.

- Alla som hyr våra nya bilbarnskydd i sommar får dessutom solskydd och en liten överraskning från Nickelodeon, säger Anders Tärnell.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se