Hertz hjälper kunderna på vägen med NeverLost®

Kunder som hyr fordon av Hertz i Europa kommer snart att kunna utnyttja en ny version av det unika satellitnavigeringssystemet Hertz NeverLost® (version 3). 4 000 nya enheter kommer att vara tillgängliga i hela Europa från slutet av juni.

Det bärbara Hertz NeverLost®-systemet är nu tillgängligt på 39 språk - tre gånger så många språk som i den tidigare versionen - och har en pekskärm som är lätt att använda, vägvisning steg-för-steg och en stor databas med förprogrammerade platser som gör att kunderna kan navigera på ett tryggt sätt. Hertz är det enda biluthyrningsföretag som erbjuder kunderna sitt eget anpassade satellitnavigeringssystem i Europa och det kan bokas online på: http://www.hertz.se/

Hertz NeverLost® 3-enheterna använder Garmin - det globalt ledande företaget inom satellitnavigeringssystem - som plattform och kommer att vara tillgängliga för Hertz kunder på 69 större flygplatser och i städer i 17 länder runt om i Europa. Systemet har anpassats speciellt för Hertz kunder, vilket bland annat innebär att det finns ytterligare kartfunktioner för Östeuropa och att platser där Hertz har filialer i Europa är förprogrammerade. Röststyrning är tillgänglig på alla större språk i Västeuropa, Östeuropa och Fjärran Östern.

Pekskärmssystemet har också en unik "Hitta"-funktion, som märker ut den aktuella positionen när enheten tas bort från fästet i vindrutan - särskilt praktiskt vid parkering på stora parkeringar eller okända stadsgator. Enheten har också en förbättrad "Var är jag?"-funktion som hjälper kunderna att enkelt hitta olika typer av service i närheten när de befinner sig på resa. Dessutom innehåller enheten drygt en miljon intressanta platser, däribland hotell, restauranger och bankomater.

- På Hertz fortsätter vi att investera i innovativa produkter och tjänster för att kunna erbjuda våra kunder bekvämlighet och en fantastisk kundupplevelse. Vi vill att våra kunder ska känna sig lika bekväma när de kör bil utomlands som de gör hemma - och ha tryggheten att kunna njuta av den frihet och den spänning som NeverLost® erbjuder, säger Michel Taride, VD för Hertz Europe.

Hertz NeverLost® 3-enheter har också ett batteri med längre livslängd och ett "friktionsfäste" som gör att man inte behöver någon sugpropp för att fästa enheten på vindrutan. Systemet är utrustat med Bluetooth-teknik och en radiosändare, vilket gör att kunderna kan ansluta navigeringssystemet till bilradion och genomföra hands free-samtal med mobiltelefonen.

Michel Taride, VD för Hertz Europe, säger:
- Nästa generation av satellitnavigeringssystemet Hertz NeverLost® 3 bygger på föregångaren Hertz NeverLost® 2:s stora framgångar med att erbjuda praktiskt taget alla navigeringsfunktioner som dagens resenärer kan vilja ha. Vi är övertygade om att utvecklingen av vår satellitnavigeringsprodukt kommer att överträffa våra kunders förväntningar på en positiv körupplevelse.

Satellitnavigeringssystemet Hertz NeverLost® är särskilt konstruerat för Hertz kunder och lanserades för första gången i Europa i november 2005.

* Systemet Hertz NeverLost® 3 kommer att vara tillgängligt i följande länder från juni 2009: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tel 08-657 30 02, 0708-52 99 24,
anders.tarnell@hertz.se

Internationella presskontakter:

Hertz Garmin
Alicia Mistry                                       Lori Rossett
Ketchum                                            Garmin Europe Ltd.
Telefon: +44207 611 3574                  Telefon: +442380 524056
Mobil: +44787 0395 548                     Mobil: +44789 9845 680
alicia.mistry@ketchum.com                 lori.rosset@garmin.com

Om Hertz
Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med cirka 8 000 uthyrningsstationer i 145 länder. Hertz har levererat biluthyrningslösningar i 90 år till privat- och företagskunder. Produkt- och serviceinnovationer som Hertz #1 Club Gold, Hertzs incheckning online i hela världen, det specialkonstruerade satellitnavigeringssystemet NeverLost, Hertzs DVD-system och unika bilar som erbjuds genom företagets Prestige, Fun och Green Collections skiljer Hertz från konkurrenterna.

Om Garmin
Garmin Ltd., som är ett globalt ledande företag inom satellitnavigering, och dess dotterbolag har konstruerat, tillverkat, marknadsfört och sålt enheter och applikationer för navigering, kommunikation och information sedan 1989 - varav de flesta använder GPS-teknik. Garmins produkter används i olika applikationer på områden som fordon, mobilt, trådlöst, fritidsaktiviteter utomhus, marint, flyg och tillsammans med utrustning från andra leverantörer. Garmin Ltd. har sitt säte på Caymanöarna och dess viktigaste dotterbolag finns i USA, Taiwan och Storbritannien. För mer information, besök Garmins mediacenter på www.garmin.co.uk/mediacentre. Garmin är ett registrerat varumärke som tillhör Garmin Ltd. eller dess dotterbolag. Alla övriga märken, produktnamn, företagsnamn, varumärken och servicemärken tillhör respektive ägare. Med ensamrätt.