Högtryck på Herrljunga Drycker

Högtryck på Herrljunga Drycker

Det är bråda tider inför jul på fabriken i Herrljunga. All dryck ska fram till kommande helger, middagar och glöggmingel med släkt och vänner. Årets sista månader är de viktigaste då de står för en betydande del av försäljningen. Vi pratar så klart glögg, julmust, läsk och cider.

- Det är en utmaning att få fram den mängd varor som handeln efterfrågar så här i högsäsong därför väljer vi nu att sätta in nattskift för att bygga lager så vi säkerställer att alla butiker är till bredden fyllda med våra drycker, berättar Glenn Larsson, fabrikschef på Herrljunga Drycker AB.

Fokus på tillväxt och lönsamhet
Vi ser tillväxt i kategorier som cider, tonic och läsk medan juice är en osäker kategori framåt. Detta gör att vi omorganiserar oss för att fokusera mer på de drycker vi ser bäst tillväxt i. Delar av musteriets sortiment läggs på paus till fördel för andra.

- Vår juice är en fantastisk produkt men då det blivit allt svårare att finna den kvalitet av frukt vi vill ha i kombination med att fruktpriserna på världsmarknaden skjutit i höjden har vi tagit beslutet att pausa juiceproduktionen tillsvidare. Det betyder dock inte att musteriet stängs ner, vi fortsätter pressa frukt till andra drycker som lemonad och shots, som har högre tillväxtpotential och större efterfrågan, fortsätter Glenn Larsson.

- Men som sagt i övrigt har vi ett så pass högt tryck att vi behöver bemanna upp för ytterligare skift för att hinna få fram alla produkter som beställs, avslutar Glenn.

Ett år av nyheter
- I år har vi kommit med en nyheter som aldrig förr. Våra lemonader på burk blev en omedelbar succé, och vår populära godisläsk och tonic kom i ytterligare format. Vi hade också glädjen att presentera en rosa nyhet från Herrljunga Cider – en osötad cider med smak av smultron, och sist men inte minst en halvtorr ciderspritzer i glasflaska, berättar Nina Hagman, innovationschef på Herrljunga Drycker AB.

- Årets glöggnyhet från Dufvenkrooks har precis avslöjats - en röd lättvinsglögg med smak av granatäpple som förhoppningsvis blir välemottagen. Alla stora kedjor har åtminstone tagit in den i sitt sortiment. Men ytterligare ett par nyheter kommer innan året är slut. håll utkik, uppmanar Nina.

Herrljunga Drycker - Något för alla att älska!

www.herrljungadrycker.com