Nu inviger vi Hamngäst, det brinnande konstverket i Oceanhamnen

Nu inviger vi Hamngäst, det brinnande konstverket i Oceanhamnen

På fredag, den 10 juni klockan 14.00, inviger vi det brinnande konstverket ”Hamngäst” i Oceanhamnen. Allmänhet och media är varmt välkomna. Hamngäst symboliserar stadsdelens energi och knyter an till historien med brinnande eld som funnits vid energiverket. Gestaltningen är inspirerad av djurlivet i vattnet. Den levande elden som är integrerad i konstverket drivs av återvunnen biogas som produceras i Oceanhamnen. Hamngäst är resultatet av ett samarbete mellan Helsingborgs stad, Öresundskraft och konstnären Thomas Nordström.

Stadsdelen Oceanhamnens satsning att omvandla avfall till en resurs genom att separera avfall i tre rör ut från byggnaderna är unik. Det vill Helsingborgs stad lyfta genom konstverket Hamngäst som på onsdag reses på kajen bredvid nya Varvsbron. Hamngäst symboliserar den energi som stadsdelen skapar och knyter an till historien med brinnande eld som funnits vid energiverket.

Hamngäst ger en stark upplevelse på dagen likväl som på natten. Gestaltningen är innovativ, bland annat genom levande eld integrerad i konstverket och ett formspråk inspirerat av djurlivet i vattnet.

Hamngäst är frukten av ett samarbete mellan Helsingborgs stad och Öresundskraft. Elden drivs av återvunnen biogas som produceras i området.

─ För Öresundskraft representerar Oceanhamnen en plats för nyskapande energi. Här utvecklade vi vår roll som energisystemarkitekt och här föddes några av våra viktigaste framtida affärsstrategier. Samtidigt jobbade vi nära byggaktörerna när vi byggde infrastrukturen för energi på området, inklusive den för biogas. För oss symboliserar Hamngäst allt detta, säger Anders Östlund, vd på Öresundskraft.

Helsingborgs stad arbetar kontinuerligt med att stärka identiteten som kulturstad.
─ Konsten är en viktig del i vår stadsmiljö och skapar en platskänsla där människor vill vara, vilket i sin tur ger en ökad känsla av trygghet. Genom Hamngäst hoppas vi sätta guldkant på tillvaron i livet mellan husen och bidra till en lokal stolthet, säger Christian Orsing, ordförande i stadsbyggnadsnämnden (M).

Välkommen att medverka vid invigningen av konstverket:
Tid: Fredag 10 juni klockan 14.00
Plats: Oceanhamnen precis i anslutning till Varvsbron.
Program:
Invigningen är kostnadsfri och alla som vill är välkomna. Ingen föranmälan krävs. Temat eld genomsyrar eftermiddagen och vi bjuder på grillade marshmallows. Invigningens talare är inga mindre än:

• Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare och H22-arkitekt
  • Thomas Nordström, konstnären bakom Hamngäst
  • Peter Jansson, kommunalråd för Centerpartiet i Helsingborg och ordförande i Fastighetsnämnden
  • Anders Östlund, vd på Öresundskraft

För mer information, kontakta:
Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare och H22-arkitekt i Helsingborgs stad
Telefon: 0706-77 14 74, e-post: martin.hadmyr@helsingborg.se

Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande
Telefon: 0703-01 07 26, e-post: christian.orsing@helsingborg.se

Thomas Nordström, konstnär
Telefon: 0708-247 252, e-post: mail@tno.nu

Anders Östlund, Öresundskraft
Telefon: 070-418 30 80, e-post: Anders.Ostlund@oresundskraft.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.